Flere end 10.000 løbere deltog i den formentlig sidste udgave af motionsløbet Broløbet over Storebæltsbroen.

Normalt er det biler, lastbiler og toge, der har fornøjelsen af at krydse Storebæltsbroen, men i et par timer søndag eftermiddag fik bilisterne noget usædvanligt selskab på de godt 17,5 asfaltbelagte kilometer henover Storebælt.

På afstand lignede det en kæmpemæssig menneskelig slange i alle regnbuens farver, der slyngede sig hen over det østgående motorvejsspor med start fra rastepladsen ved Knudshoved med retning mod Sjælland. En stor del af de godt 10.500 deltagere i årets Broløb var nemlig iklædt regnslag i alverdens farver for at holde sig bare nogenlunde tørre i regnen, der væltede ned over løberne allerede flere timer inden startskuddet klokken 16.30.

Og mens mange deltagere varmede op til løbet ved at søge tilflugt for regnen under lastbiler, træer og på motorvejscafeteriaet Monarch, kæmpede andre med at få varmet musklerne op med hop og udstrækning i regnen, der silede ubønhørligt ned også under løbet.

Sidste mulighed

Årets udgave af Broløbet bliver formentlig den sidste i rækken, for i juli sagde transportminister Ole Birk Olesen (LA) stop for muligheden for at arrangere motionsløb på Storebæltsbroen med henvisning til de trafikale udfordringer, løbet giver.

Beslutningen er blevet stærkt kritiseret af arrangørerne bag løbet, der blev afviklet første gang i 1998, da Storebæltsbroen blev indviet. Siden 2005 er løbet blevet afviklet fast hvert tredje år.

Også politisk har transportministerens beslutning vakt kritik.

»Jeg synes det er en uklog beslutning at stoppe Broløbet. Der burde være plads til et motionsløb henover Storebæltsbroen én gang hver tredje år. Paradoksalt nok har regeringen åbenbart ikke problemer med, at Tour de France-feltet kan få lov til at cykle henover broen,« sagde Magnus Heunicke (S) til BT kort inden startskuddet, med henvisning til det danske bud på en Tour de France-start der går henover Storebælt.

Den tidligere transportminister var selv blandt årets deltagere, og han opfordrer transportminister Ole Birk Olesen (LA) til at lægge beslutningsgrundlaget frem.

»Da jeg selv var transportminister, var vurderingen fra både Sund & Bælt (driftsselskabet bag Storebæltsbroen, red.) og Vejdirektoratet, at det godt kunne lade sig gøre. Så jeg vil gerne se, hvad der har ændret sig nu. Jeg synes transportministeren skal lægge beslutningsgrundlaget frem, så vi kan få en saglig diskussion om aflysningen. Jeg håber, vi kan finde en løsning på det politisk,« sagde Magnus Heunicke.