København er for alvor blevet en cykelby. For første gang nogensinde er der i november registreret flere cyklister end bilister i hovedstadens gader.

Helt præcist har 265.700 cyklister drønet forbi en af de mange sensorer, der registrerer og viser antallet af cyklister. Til sammenligning var der 252.600 bilister, der blev registreret i november, skriver The Guardian.

Det er tal, der naturligvis vækker glæde hos Dansk Cyklist Forbund og direktør Klaus Bondam.

Ifølge Klaus Bondam er det især Ritt Bjerregaards indsats som overborgmester i København, der har været med til at skubbe udviklingen i den rigtige retning.

Og så har det også gjort en forskel, at der er blevet investeret 1 milliard kroner i infrastruktur, hvilket blandt andet kan ses ved opførelsen af cykelbroerne 'Cykelslangen' og senest den skandaleramte 'Inderhavsbroen', der også går under navnet 'Kyssebroen'.

»Cykling er gået fra at være en normal del af hverdagen til at være en vigtig del af byens identitet,« siger Klaus Bondam til The Guardian.

Men vi har langt fra set toppen, hvis det står til Morten Kabell, der er teknik- og miljøborgmester i Københavns Kommune. Han ser Indre By mellem Nørreport, Rådhuspladsen og Kongens Nytorv være en bilfrizone inden for et årti.

Området mellem Nørreport Station, Rådhuspladsen og Kongens Nytorv bliver i fremtiden bilfrizone, spår teknik- og miljøborgmester i Københavns Kommune, Morten Kabell. Vis mere

Også selvom de københavnske cykelstier inden for ganske få år får konkurrence fra metroen, der langsomt skyder op med nye stationer over alt i hovedstaden. Borgmesteren forudser dog et lille fald i antallet af personer, der fortsat vil hoppe på jernhesten i stedet for at benytte sig af de førerløse tog.

Selv hvis flere mennesker end forventet lader cyklen stå i kælderen, vil det dog være en gevinst, ifølge Morten Kabell, som mener, det er vigtigt at have et grønt transportsystem uden brug af fossile brændstoffer og uden luftforurening.

Derfor venter der nu Morten Kabell og resten af politikerne en opgave i at udvikle infrastrukturen, så cykelstierne og gaderne kan følge med det voksende antal cyklister. Faktisk er de allerede gået i gang med arbejdet for at tilfredsstille cyklisterne, der i en undersøgelse blandt andet har fortalt, at de mener, at Nørrebrogade er for smal.

Og det er selvom, det er en af verdens bredeste cykelstier.