Halvdelen af de tosprogede drenge i København har så svært ved at læse og skrive, når de går ud af 9.. klasse, at de ikke kan forstå tekster, der overstiger niveauet for en Jumbobog.

Mere end hver anden tosprogede drenge læser og skriver så dårligt, at de er funktionelle analfabeter. Det viser nye tal, som forskerne bag PISA-undersøgelsen har lavet for Politiken og DR P4 København.

- Vi står med en ny underklasse, som er blevet svigtet af skolen og måske også af forældrene, siger Niels Egelund, professor i pædagogik på Aarhus Universitet.

Af tallene fremgår det, at 55 procent af de tosprogede drenge i København har så ringe læseevner, at de er funktionelle analfabeter, når de går ud af 9. klasse. Det indebærer, at man godt kan læse, men at man har vanskeligt ved at forstå abstrakte tekster - mange af drengene kan kun læse tekster på niveau med en Jumbobog, skriver Politiken.

Også de etnisk danske drenge har vanskeligheder, når det gælder læsning og skrivning. Blandt dem kan 24 procent betegnes som funktionelle analfabeter.

Anne Vang, der er børne- og ungeborgmester i København for Socialdemokraterne, erkender, at skolepolitikken har slået fejl:

- At de her drenge ikke får en chance og falder igennem, det er det største problem, folkeskolen og samfundet overhovedet står over for, siger hun til Politiken.

Politikerne er opmærksomme på problemet, og i sidste uge foreslog børne- og undervisningsminister Christine Antorini (S) og uddannelsesminister Morten Østergaard (R) en reform af pædagoguddannelsen, så læring begynder allerede i vuggestuen.