Den nu hedengangne Tønder Bank har ikke overholdt reglerne for forbruger- og investorbeskyttelse i forbindelse med salget af kapitalbeviser for 30 mio. kroner. Et salg der fandt sted kort tid før det pludselige krak.

Det konkluderede Finanstilsynet fredag, efter at de havde afsløret, at banken med rod i det sønderjyske, ikke havde kapital nok til at drive bankvirksomhed. Lars Krull, bankekspert og seniorrådgiver fra Aalborg Universitet, mener, at kunderne, der har købt kapitalbeviser, er blevet taget ved næsen.

- De er blevet vildført. At føle sig snydt er et blødt ord. Dette her er ikke en god forretning, siger Lars Krull og uddyber:

- Vi har at gøre med en bank, der i årevis har signaleret, at de er fede, smukke og har god polstring på alle kropsdele. Og så er det først, når Finanstilsynet kommer på et fem-årigt rutinebesøg, at bukserne bliver revet ned på dem. Og så er der ikke så meget fedt på kroppen. Simpelthen fordi, de ikke har fulgt de retningslinjer, som Finanstilsynet har udgivet. Det er for dårligt, siger han.

Finanstilsynets ansvar

Formanden for Dansk Aktionærforening, Niels Mengel, spørger sig selv, hvordan det kunne komme så vidt, men fremhæver så Finanstilsynet.

- De har jo været inde og godkende det prospekt, som Tønder Bank lavede, siger han.Lars Krull forklarer, at kunderne har en god sag, hvis de går rettens vej, for at få deres penge tilbage fra bankens ledelse.

- Hvis ikke konkursboet kan betale kunderne tilbage, må de kigge ledelsen og deres rådgivere dybt i øjnene og bede dem om, at de betaler i stedet. Den tidligere ledelse må sidde tilbage med en dårlig smag i munden, siger han.