Skatteminister Karsten Lauritzen gør med lovjustering op med Skats såkaldte bøllemetoder, som har kostet autoforhandlere dyrt.

Nu får de mange sager om bødetrusler og beslaglæggelser af autoforhandleres leasingbiler ved den dansk-tyske grænse konsekvenser.

Advokater og autoforhandlere har i BT kaldt Skats fremfærd i sagerne ‘bøllemetoder’, men det skal nu være slut.

I går vedtog et bredt flertal i Folketinget nemlig nogle nye regler for autoforhandleres mulighed for at køre små svinkeærinder, når de henter biler på prøveplader i udlandet.

Lovændringen sker på grund af de to sager, BT kunne fortælle om i marts og april måned i år. Den ene handlede om autoforhandler og ejer af Vordingborg Auto Thomas Brix, der fik valget mellem at lade sin bil beslaglægge eller betale en bøde på 600.000, fordi han krydsede grænsen ved Rødby-Puttgarden i en bil på prøveplader.

Bilen skulle leases til en kunde i Danmark, og Thomas Brix’ brøde bestod i, at han i Tyskland havde været forbi en bordershop for at købe seks rammer øl og lidt vin. Derfor valgte en tolder med back up fra en skattemedarbejder at beslaglægge Thomas Brix’ bil, hvis ikke han betalte registreringsafgiften på 600.000 kroner.

Men nu bliver mindre svinkeærinder som eksempelvis et indkøbsbesøg i en bordershop tilladt.

»Det er ikke rimeligt, at en person, der kører på prøveplader og får sig en frokost eller gør et simpelt indkøb, skal straffes med at betale fuld registreringsafgift eller får beslaglagt sin bil. Der skal være sammenhæng mellem den straf, man får, og den forseelse, man begår. Det har der ikke været hidtil, og det ændrer vi nu, så det bliver tilladt at have et mindre svinkeærinde,« siger skatteminister Karsten Lauritzen til BT.

Hvorfor sker det først nu?

»Jeg er blevet opmærksom på uhensigtsmæssigheder efter, at de har været fremme i dagspressen, og så har jeg haft et ønske som minister om at lave reglerne om. Og så er der jo lovmøllen, og den tager tid,« siger Karsten Lauritzen.

Thomas Brix’ sag har haft store konsekvenser for hans forretning. Han vurderer, at beslaglæggelsen har kostet ham 100.000 kroner, fordi han måtte gå til domstolene for at få ret, ligesom han i en længere periode ikke havde sin prøveplader.

Han er dog glad for, at hans sag nu har ført til en lovændring:

»Nu følger reglerne almindelig sund fornuft, og det er rart, at det er ændret nu. Det burde bare være sket noget før, og det burde jo heller ikke være sådan, at der først sker noget, fordi man går til pressen,« siger Thomas Brix.

Udover Thomas Brix’ sag kunne BT også fortælle om en anden autoforhandler, Kasper Aaskov, som fik hjælp af sin pensionerede far til at hente en bil på prøveplader. Det endte med at koste ham tre måneders karantæne uden prøveplader, hvorfor han ikke kunne drive sin forretning.

Begge autoforhandlere kunne berettet om nidkære skattemedarbejdere, som afviste at gå i dialog med dem. Og det skal også være slut nu, hvis ikke der er noget mistænkeligt.

»Med lovændringen sender vi som politikere også et signal om, at vi synes, at den administrative praksis har været for hård, og derfor er det også min forventning, at der bliver løsnet op i Skats praksis på området,« siger Karsten Lauritzen.

Her kan du se et billede af de øl og den vin, som betød, at Thomas Brix' fik beslaglagt sin bil: