Tidligere afviste elbilproducenten Tesla Motors, at de har hamstret nummerplader, men nu indrømmer kommunikationschefen den store bestilling.

Det er elbilproducenten Tesla Motors, der har bestilt 2.500 nummerplader. Det indrømmer Teslas kommunikationschef, Esben Pedersen, overfor TV 2.

Han afviser imidlertid, at der er tale om hamstring for at undgå en kommende afgift, sådan som skatteminister Karsten Lauritzen (V) onsdag har antydet.

»Vores nummerplade-bestillinger foretages fra centralt hold. Vi bestiller gerne fremadrettet. En nummerplade repræsenterer ikke et salg af en bil, før den er sat på en bil. Bestillingen på 2.500 nummerplader har ikke taget højde for de mulige ændringer i bilafgifterne, men reflekterer blot en optimistisk prognose af salget fremadrettet,« siger Esben Pedersen til TV 2.

Onsdag sagde skatteminister Karsten Lauritzen, at han har informeret Folketingets skatteudvalg om, at elbilproducenten ser ud til at være i gang med at hamstre 2.500 biler, inden de bliver ramt af en afgiftshammer til nytår.

Efter den udtalelse afviste Esben Pedersen i første omgang over for Berlingske, at elbilproducenten var ved at indkøbe et kæmpeparti elbiler for at modgå et muligt fald i salget som følge af afgiftsstigninger på elbiler i luksusklassen.

»Vi har ikke hamstret. Vi har slet ikke mulighed for at importere biler i det tempo, ministeren foreslår,« sagde han til Berlingske og tilføjede, at »nogen har misinformeret ministeren«.

Skatteminister Karsten Lauritzen har imidlertid fortalt, at hamstring af 2.500 biler kan udgøre et afgiftstab for statskassen i milliardklassen.

»Hvis der er tale om enkeltpersoner, der køber en Tesla, er der ingen problemer i det. Men hvis der er tale om, at man opbygger et lager med henblik på at kunne sælge i det nye år og omgå den delvise registreringsafgift, som en del af luksus-elbilerne får, så må vi gribe ind politisk,« sagde han ifølge Berlingskes Nyhedsbureau.