Forbrugerombudsmanden udtaler kritik af TDC og YouSee.

I foråret varslede TDC og YouSee, der begge er en del af TDC A/S, at deres kunder fra den 1. juli ville blive opkrævet et månedligt gebyr på 29 kroner, hvis de fortsat ønskede at modtage fysisk brevpost frem for elektronisk post.

Nu får TDC A/S så kritik fra Forbrugerombudsmanden for ikke at have informeret sine kunder korrekt. Det viser sig nemlig, at kunder uden adgang til computer eller uden e-mailadresse kunne blive fritaget fra gebyret, hvis de kontaktede kundeservice inden for en given frist.

- Jeg finder det kritisabelt, at TDC og YouSee undlader at oplyse om, at nogle kunder kan slippe for at betale brevpostgebyret. Det er ulovligt at skjule væsentlige oplysninger, og jeg har derfor indskærpet over for selskaberne, at de fremover skal overholde reglerne, udtaler forbrugerombudsmand Henrik Øe i en pressemeddelelse.

Fakta: Markedsføringsloven §3
Erhvervsdrivende må ikke anvende vildledende eller urigtige angivelser eller udelade væsentlige informationer, såfremt dette er egnet til mærkbart at forvride forbrugernes eller andre erhvervsdrivendes økonomiske adfærd på markedet.