Danmarks største tv-udbyder Yousee, som ejes af TDC, bliver beskyldt for at udvise en urimelig adfærd over for deres mange kunder, som må affinde sig med prisstingner på tv og bredbånd samt 'absurde' gebyrer, når regningen skal betales.

Det skriver Business.dk

Med over en million danske kunder i butikken, skulle man tro at kundeservicen var i top hos landets største telekoncern TDC. Men ifølge Fredrik M. Juel, der er journalist med fokus på privatøkonomi, er det langt fra tilfældet.

»Produkterne, som TDC leverer, er sådan set gode nok. Det er deres kundeservice til gengæld ikke. Man skal ligefrem betale penge for at få lov til at betale sin regning. Det er helt absurd,« skriver han i en klumme på Business.dk, hvor han går i kødet på TDCs forretningsmetoder.

Han hæfter sig blandt andet ved, at Yousee, der ejes af TDC, forlanger et betalingsgebyr på 49 kroner fra deres kunder, hvis de ønsker at få tilsendt en klassisk rudekuvert indeholdende et girokort. Men selv hvis man som kunde tilmelder sig Betalingsservice, bliver man alligevel opkrævet 9,75 kroner i gebyr, selvom TDC altså slipper for at skulle frankere og sende regningen af sted med posten.

Ønsker man helt at slippe for at skulle hoste op pengene op af lommerne - bare for at få lov til at betale sin regning - kræver det, at man giver TDC lov til at hæve pengene direkte på sin bankkonto.

Først når pengene er forsvundet ned i TDCs egne lommer, modtager man, ifølge Frederik M. Juel, en kvittering på mail, hvilket han langt fra finder rimeligt.

»Jeg har bestemt ikke lyst til at give andre mennesker eller virksomheder adgang til at hæve penge på min bankkonto. Kunne TDC i det mindste ikke sende mailen, før de hæver pengene, så jeg kan nå at stoppe betalingen, hvis jeg af den ene eller anden grund mener, at den er forkert,« skriver han.

Denne beskyldning er dog ikke korrekt ifølge datterselskabet Yousee, der i et skriftligt svar forholder sig til dele af Frederik M. Juels kritik.

»Først og fremmest er der ikke tale om, at YouSee frit kan hæve på kundens konto. Vi sender kunden regningen på forhånd, inden at vi trækker et beløb – gebyrfrit – fra kundens betalingskort. Hvis Frederik Juel fra vores side skulle være oplyst om en anden praksis, er det selvfølgelig en ærgerlig fejl fra vores side,« skriver Yousees direktør René Brøchner.

Det er dog ikke kun betalingsgebyret, som er faldet klummeskribenten for brystet. Fra 2016 kommer Yousees priser på tv til at stige. Det samme gør sig gældende med prisen for bredbånd, hvor kunder dog er blevet lovet en højere hastighed i takt med den dyrere regning.

»Det er jo meget rart, men hvem siger, at man har brug for det? Man kan spørge sig selv, hvorfor får man ikke muligheden for at få samme hastighed og så ingen prisstigning?,« skriver Fredrik M. Juel.

Hos Yousee lyder forklaringen, at man ikke har ønsket at deres udvalg af bredbåndsprodukter bliver alt for stort og uoverskueligt.

»Vi ryddede op i vores portefølje af bredbåndsprodukter og her udgik nogle ældre produkter og dermed også hastigheder. Det vil sige, at nogle kunder blev flyttet over på et produkt, der kostede mere end deres nuværende. Til gengæld fik de også mere hastighed,« forklarer kommunikationsrådgiver hos TDC Povl Damstedt Rasmussen til BT.

Du kan læse hele Frederik M. Juels klumme HER.