Kaffepriserne i Danmark er ikke faldet i takt med råvareprisen. Det kan pege på manglende konkurrence, viser rapport fra tænketanken SOPEC.

Selvom råvarepriserne på kaffe har været faldende siden sommeren 2011, så er det ikke noget mokkaglade danskere har kunnet mærke på pengepungen.

Meget tyder på, at danske forbrugere har betalt op til 700 millioner kroner for meget for de dyre bønner, skriver Politiken.

Ifølge en rapport fra centrumvenstre tænketanken SOPEC, har kaffeprisen i landets butikker været fastfrosset på et højt niveau siden foråret 2011. En ringe høst i Sydamerika fik dengang priserne til at gå i vejret, men selvom råvareprisen begyndte at gå nedad samme sommer, så har det ikke smittet af på dagligvareprisen. Og det kan have givet importører og detailbutikker en årlig ekstra indtjening på omkring 700 millioner årligt, vurderer rapporten.

- Der er ikke nogen tydelig sammenhæng mellem kaffens salgspris og indkøbsprisen af bønner. Efter alle gældende teorier skal indkøbsprisen før eller siden slå igennem på markedsprisen, hvis der er konkurrence. Det ser ikke ud til at være tilfældet, siger Mikael Hertig, der er bestyrelsesformand i SOPEC.

Det høje tal på 700 millioner kommer bag på cheføkonom i Handelsbanken, Jes Asmussen, som dog genkender tendensen.

- 700 millioner virker af meget, men der bliver selvfølgelig drukket meget kaffe. Men det er ikke kun med hensyn til kaffe, man oplever dette. Det er en generel tendens, at der er ’klister’ i priserne. Når først de er kommet op, har de svært ved at komme ned igen. Det er nemmere at sætte priserne op end at sætte dem ned, siger han til Politiken.