Adgangskvotienter på himmelflugt får nu flere af landets universiteter til at indføre alternative optagelseskrav på kvote 2. God idé, mener forsker i karaktergivning.

De tårnhøje adgangskrav til et stigende antal videregående uddannelser får nu flere af landets universiteter til at se på andre faktorer end blot karaktergennemsnittet, når de optager nye studerende.

På Syddansk Universitet (SDU) har man allerede succes med supplerende optagelsesprocedurer. Således optager universitetet halvdelen af de medicinstuderende ved hjælp af supplerende adgangskrav, fortæller studiechef Morten Hansen.

»Vi tester dem for studierelevante kompetencer og motivation, og vi kan se, at de gennemfører uddannelsen lige så fint som dem med et skyhøjt snit,« siger han og understreger, at kvote 2-ansøgerne endda har et lidt lavere frafald end kvote 1-ansøgerne.

Det er målet, at SDU vil sikre, at en fjerdedel af alle, der bliver optaget på universitetet i 2017, bliver optaget gennem supplerende adgangskrav.

Også på Aarhus Universitet har de høje optagelseskrav til kvote 1 fået universitetet til at overveje dets kvote 2-optag. Derfor kører universitetet fra 2016 et pilotprojekt på medicinstudiet for at se, om supplerende optagelseskrav er vejen frem.

»Vi udvider vores kvote 2 på medicin fra ti til 20 procent, og så vil vi kræve en minimumskarakter for at kunne søge ind og derefter lave nogle optagelsesprøver,« siger prorektor for uddannelse på Aarhus Universitet Berit Eika.

Afhængigt af de erfaringer, universitetet gør sig under pilotprojektet, kan prorektoren godt forestille sig, at supplerende optagelsesprocedurer er noget, der kan anvendes andre steder på universitetet også.

»Jeg mener, at de der kæmpe høje snit sammen med almindelig fornuft tvinger os til at se på, om vi kan få andre studerende ind, som kan give en bredere studentermasse og deraf et godt studiemiljø. Men vi kommer aldrig til at se bort fra karaktererne - andre optagelsesprocedurer skal være et supplement,« siger hun og tilføjer:

»Vi tror faktisk, at vi skal lave endnu større forandringer, så det ikke bare bliver en udvidet kvote 2, men en kvalitativ anderledes måde at se på optagelse på,« siger hun.

Berit Eika møder opbakning fra professor ved Danmarks Pædagogiske Institut på Aarhus Universitet Peter N. Allerup, der har forsket i karaktergivning.

»Når man nu kan læse, at uddannelser kræver et gennemsnit på 12 eller højere, så synes jeg, at vi har at gøre med et absurd karaktersystem. Vi har et adgangssystem, der i dén grad blander evaluering sammen med nogle bonuspoint, og derfor synes jeg, at de her supplerende procedurer er en god idé,« siger han.

På Aalborg Universitet har man dog ikke tænkt sig at forsøge med supplerende adgangskrav på kvote 2, fortæller studiechef Preben Sørensen.

»Nej, det har vi ikke tænkt os at bruge. Konsekvensen vil jo også være, at karaktererne i kvote 1 stiger endnu mere,« siger han.

I år er 64.397 unge blevet optaget på en videregående uddannelse, mens 21.412 har fået afslag. Begge tal er det højeste nogensinde.