Supermarkedsgiganten Coop meldte tirsdag ud, at man vil digitalisere sine butikker.

Fremover vil man kunne scanne og købe varerne med mobilen allerede ved hylderne og dermed undgå at stå i kø. Det affødte en hård kritik fra ekspert i detailhandel Bruno Christensen, og i BTs kommentarspor til Coop-artiklen var mange frustreret over udsigten til færre kassedamer.

Men folk kan roligt puste ud.

Over for BT forklarer informationsdirektør hos Coop, Jens Juel Nielsen, at det er misforstået, at der vil komme helt personaleløse butikker, og han slår fast, at der ikke bliver fyret kassedamer.

»Der bliver ikke fyret en eneste kassedame som følge af det her,« siger han til BT.

Coop vil indfase det nye 'bip og betal' over de næste 18 måneder i deres 1.200 butikker landet over. Og allerede nu bliver det testet i flere butikker.

Det kommer dog ikke til at erstatte alle de nuværende personbetjente kassebånd helt, men bliver blot en tilføjelse. Pointen er, at folk skal kunne vælge, oplyser Jens Juel Nielsen.

Med det nye 'bip og betal' vil Coop dog have muligheden for at holde butikkerne åbent helt uden personale. Men det vil kun blive brugt i ydertimerne.

»Det vil kunne øge omsætningen i de lokale butikker i de småt befolket landsbyer, der kæmper lidt. Her vil vi så kunne holde åbent, efter den normale lukketid, uden personale. Man skal altså se det her som en tilføjelse og en ekstra service,« mener Jens Juel Nielsen.

Berlingske Business bragte tirsdag et interview med topchef i Coop, Peter Høgsted, der forklarede, at man vil kunne spare op mod 250 millioner kroner i personaleudgifter, da der naturligvis skal færre personale til, når nogle af kasserne erstattes af bip-systemet.

I BTs artikel om 'det nye Coop' kom ekspert i detailhandel Bruno Christensen med en harsk kritik af den nye digitalisering.

»Coop efterlader et hul for personlig kontakt. Det er min opfattelse, at digitaliseringen knækker over, og kunderne begynder at efterspørge mere menneskelig kontakt, få gode råd og vejledninger og blive serviceret. Alt det, vi forbinder med god service. Det forsvinder, hvis man laver en fuldautomatisk butik,« sagde han i den artikel.

Men det mener Jens Juel Nielsen er skudt ved siden af.

»Digitaliseringen gælder alle brancher lige nu. Se på bankerne, hvor vi er mange, der nyder at kunne overføre penge tirsdag aften over mobilen uden at skulle ned og stå i kø. At ride skambillede på digitaliseringen viser, at han ikke har forstået noget,« siger Jens Juel Nielsen.

I en artikel onsdag skrev BT om de mange vrede reaktioner på udsigten til færre betjente kassebånd. Nogle af dem kan du se herunder:

Men for at slå det fast med syvtommersøm bliver der ikke fyret kassedamer i Coop lige foreløbigt.

»I de Kvickly'er og Brugs'er, hvor vi i øjeblikket tester 'bip og betal', er der en kasse mindre, men vi har ikke skåret en medarbejder væk,« siger han.

Coop omsatte for 45 mia. kr. i seneste regnskabsår, og havde et overskud på 250 millioner. Det vil være en investering i milliardstørrelsen at indføre det nye 'bip og betal'-koncept.