Discountkæden lægger kursen om i håbet om at ændre kundernes dårlige indtryk.

Fakta har fået nok af utilfredse kunder og lægger nu kursen om. I en Fakta-butik på Østerbro i København præsenterede ledelsen tirsdag deres 300 millioner kroner dyre relanceringsplan. Den skal ifølge kædedirektør Niels Karstensen over de kommende år modernisere butikkerne og gøre det ’usvært’, som han kalder det, at handle og spise sundt.

- Det allerførste, du som kunde skal møde, er inspiration. Du skal lynhurtigt kunne få svar på, hvad du skal have at spise i aften. Så heroppe kan du for eksempel se, hvad du skal bruge til at lave kyling i karry, siger kædedirektøren og peger på et stort skilt, hvorpå der står ’madideer’.

Kunderne i Fakta er de mest utilfredse dagligvarekunder, viste en undersøgelse fra Loyalty Group tilbage i januar. Og det endda selvom kunderne ikke havde specielt høje forventninger til Coop-kædens discountbutikker.

- Forbrugerne var begyndt at tænke: ’Hvorfor skulle man overhovedet gå i Fakta? Der er grimt, nusset og beskidt, og de har ikke nogen spændende varer’. Vi var kommet ind i en spiral, som gik ud over vores medarbejdere, siger kædedirektør i Fakta, Niels Karstensen.

Det mundede sammen med tunge underskud i de seneste år ud i tirsdagens relancering. Ledelsen havde ikke gjort det godt nok tidligere, mener Niels Karstensen, der trådte til som kædedirektør i foråret sidste år.

Læs også:

Kædens selvransagelse stopper dog ikke ved moderniseringen. For at sikre et godt forhold butikker og kunder imellem, indfører Fakta nu en decideret kvajebajer, hvis deres produkter ikke lever op kundernes forventninger.

- Vi vil bare gerne gøre det helt klart, at hvis vi har dummet os og ikke gjort det godt nok, så står vi ved det, og så får man pengene tilbage plus en kvajebajer, siger Niels Karstensen, der desuden oplyser, at de, der ikke vil have eller må købe øl, kan få en sodavand eller en pose kaffe.

Discountkæderne er i de seneste år vokset meget, men har måske ramt ’loftet’ nu. Derfor forsøger de nu derfor at fange de kunder, der ikke normalt vil gå i discountbutikker, fortæller lektor ved CBS og ekspert i detailhandel, Marcus Schmidt.

Men ideen om at sælge færdige pakker med ingredienserne samlet på ét sted i butikken vil ikke virke på alle, mener Marcus Schmidt.

- Friske grøntsager kan jo ikke nødvendigvis holde sig flere dage, selvom det er det, man køber ind til. Så dette tiltag er rettet mod dem, der køber ind til aftensmad flere gange om ugen, sigen han.

Fakta har i første omgang omdannet fire testbutikker i København, Esbjerg, Fredericia og Stenlille. Fra sommeren 2015 og frem til slutningen af 2016 vil turen komme til resten af kædens 444 butikker.