De studerende får forskellige svar på det samme spørgsmål, når de søger rådgivning på universiteterne, siger flere studenterråd.

De studerende bliver fejlrådgivet som aldrig før.

Det siger flere universiteters studenterråd, der mener, at nedskæringer på universiteterne er årsag til problemerne, skriver Politiken.

- Der er flere og flere, der kommer i klemme i systemet, og jeg oplever en stigende tendens til fejlinformation. Det handler om, at der ikke er penge til at levere et ordentligt produkt, siger formand for Studenterrådet ved Københavns Universitet Bjarke Lindemann Jepsen til Politiken.

Avisen skriver om studerende Anders Bæksgaard, der blev fejlinformeret på et universitet, da universitetets SU-kontor gav ham forkerte oplysninger om SU-reglerne under praktik. Det kostede ham 36.000 kroner.

Formanden for Roskilde Universitets Studenterråd kender den slags historier.

- Det virker som om, der ikke er god kommunikation internt, så man kan ofte få forskellige svar fra universitetet på det samme spørgsmål. Det er en helt uacceptabel situation for de studerende, siger formand Sidsel Gro Bang-Jensen til Politiken.

Talsmand for Danske Universiteter og rektor på SDU Jens Oddershede afviser, at fejlinformationen er voksende, men erkender, at der kan forekomme fejl i rådgivningen.

- Det er forkert at give økonomien skylden for det. uanset hvordan tiderne er, bliver man nødt til at arbejde på at forbedre kommunikationen. Mange af os er i færd med processer, som forsøger at imødekomme den kritik, jeg godt kan forstå, der kan forekomme, siger han til Politiken.