Føtex skal være billigere, og derfor bliver 2.000 varer sat permanent ned i pres. Arkivfoto
Føtex skal være billigere, og derfor bliver 2.000 varer sat permanent ned i pres. Arkivfoto Foto: Thomas Lekfeldt

Det er billigst at handle i Netto, og kvaliteten er højest i Føtex. Det er den opfattelse de danske forbrugere har af otte landsdækkende supermarkedskæder ifølge en ny undersøgelse, som Epinion har lavet blandt 2.326 danskere.

Det er Dansk Supermarked, der ejer Føtex, Bilka og Netto, der har bestilt undersøgelsen for at undersøge, hvad kunderne tænker om dem. Her er lektien, at Føtex skal være billigere. Det er blandt årsagerne til, at Føtex har valgt at bruge 250 millioner kroner på at nedsætte prisen 2.000 varer.

1

»Vi vil skabe Danmarks bedste indkøbsoplevelse ved at kombinere pris og kvalitet. Kunderne kender Føtex for at være i top målt på udvalg og kvalitet, men vi skal også være blandt de bedste på pris. Nu sænker vi priserne markant på de varer, danskerne køber allermest og gør dermed hverdagen endnu billigere for forbrugerne, siger Thor Jørgensen til BT.«

Og det er en god ide at forsøge at overbevise danskerne om, at dagligvarekæden ikke er et dyrt sted at handle, lyder det fra detailhandelsekspert, Bruno Christensen.

»Føtex ønsker at vinde markedsandele, og den her analyser fortæller dem med al tydelighed, at danskerne opfatter dem som værende kvalitet, men at der mangler noget på prisen, og det er det, de nu vil markere sig på for at få større del i markedet,« siger han.

AlQudsSkole

Ifølge Bruno Christensen er kundernes forestilling om dagligvarebutikkerne vigtig at påvirke for de enkelte kæder.

»Det er meget vigtigt for supermarkederne, hvad kunderne tænker om dem, for kundernes opfattelse af supermarkederne er afgørende for, hvilke butikker de vælger at handle i,« siger han.

SMS

Hitter på Facebook

Mere fra Få første måned for 9 kr.