Efter blot to måneders kamp mod aggressiv tyktarmscancer døde 67-årige Peter Dyrbo Hviid den 30. december sidste år. Men til sin store overraskelse har enken Stella Hviid opdaget, at hendes mand stadig spiller Lotto - og vil fortsætte med det et godt stykke tid. Ifølge Danske Spil skyldes det, at mandens faste overførsel via Betalingsservice (PBS) ikke er blevet annulleret.

Det var da 68-årige Stella Hviid åbnede sin afdøde mands mail 7. januar, hun fik chokket. Der lå en besked fra Danske Spil med Lotto-tallene.

»Jeg har det dårligt med, at min afdøde mand stadig kan spille Lotto,« siger hun og fortsætter:

»Den mail fik en masse følelser og tanker til at vælte frem i mig, for det har været et hårdt forløb omkring min mands død.«

Hendes afdøde ægtemand havde ellers 4. januar modtaget en mail fra Danske spil, hvori der stod, at hans Lotto-abonnement blev opsagt. Stella Hviid, som bor i Greve, tog derfor kontakt til Danske Spils kundeservice, hvor 'en høflig og venlig' medarbejder kunne fortælle hende, at abonnementet skam var forudbetalt frem til 22. februar. Peter Dyrbo Hviid vil derfor fortsætte med at spille med om Lotto-millionerne næsten to måneder efter sin død.

Lotto-abonnementet er ikke blevet lukket

Danske Spil bekræfter, at afdøde Peter Dyrbo Hviids Lotto-abonnement stadig er aktivt. Der blev trukket penge fra hans konto så sent som den 10. januar. Det skyldes, at Stella Hviid ikke har afvist den PBS-betaling for Lotto-abonnementet, som hendes mand tilmeldte sig.

»Da hun kontaktede kundeservice den 4. januar og oplyste om sin mands død, fortalte vores medarbejder, at hun kunne afvise PBS-betalingen i løbet af de første syv dage af januar. Men hun fortalte, at det ikke var nødvendigt, da hun allerede havde kontaktet banken for at få lukket sin afdøde mands konto,« siger kommunikationsrådgiver hos Danske Spil, Thea Gade-Rasmussen.

Men bankkontoen er stadig åben, og derfor er det forudbetalte Lotto-abonnement stadig aktivt, fortæller hun. Men Danske Spil er helt enige i, at Stella Hviids afdøde mand selvfølgelig ikke skal fortsætte med at spille Lotto og tilbyder derfor at hjælpe hende med at få lukket for abonnementet med det samme.

»Vi vil meget gerne lukke for betalingen så hurtigt som muligt. Hun skal blot kontakte vores kundeservice igen, så får vi det klaret. Det vil dog også kræve en skriftlig bekræftelse fra hende,« siger Thea Gade-Rasmussen.