Læger, der begår alvorlige fejl, er år om at blive stoppet, fordi gamle sager har hobet sig op hos Styrelsen for Patientsikkerhed. Lange sagsbehandlingstider er helt uacceptable, udtaler Sundhedsministeren.

Styrelsen for Patientsikkerhed er årevis om at behandle klagesager fra patiener. Det oplyser Styrelsen i et svar til BT, hvor de beklager den lange ventetid.

»På klagesagsområdet oplevede vi fra 2011 og frem til 2015 en stigning i sagsmængden på ca. 36 procent. Det har desværre betydet en ophobning af sager frem til 2015. Sagerne fra 2015 er derfor ikke blevet behandlet så hurtigt som ønskeligt, hvilket vi skal beklage. Vi har i øjeblikket en indsats i gang for at afvikle vores gamle sager fra før 2016. De sidste sager forventes afgjort i 1. kvartal 2018.«

På spørgsmålet om, hvordan Styrelsen kan være sikre på, at der ikke sker patientskade, når de er flere år om at behandle og afgøre klagesager, svarer de skriftligt:

»Det er bestemt ikke optimalt at have en sagsbehandlingstid på ca. 21 måneder. Vi har et mål om at få nedbragt vores sagsbehandlingstid og samtidig få afsluttet vores gamle sager fra før 2016.«

Ventetid møder kritik

Formand for Folketingets Sundhedsudvalg og sundhedsordfører for Dansk Folkeparti, Liselott Blixt, kaldet det ‘meget kritisabelt’, at Styrelsen for Patientsikkerhed er flere år om at afgøre klagesager.

»Der skal reageres på den type sager lynhurtigt, og jeg kan godt forstå, hvis ofre sidder tilbage og ryster på hovedet«.

Samme opfattelse har sundhedsordfører for Socialdemokratiet Flemming Møller Mortensen, der vil holde øje med, om ministeren handler, så sagsbehandlingstiden bliver kortere.

»Vi kan selvfølgelig ikke have, at læger, der har skadet patienter, i en lang periode har muligheden for at skade andre patienter, fordi behandlingen af klagerne over dem, trækker ud. Der skal være en konsekvens hurtigt«, siger Flemming Møller Mortensen.

Ofre: Hvorfor fik han lov til at fortsætte så længe?

BT har de sidste par dage kunne fortælle om Trine Overgaard Kjær og Rie Nystrup, der i 2014 blev opereret af den samme kirurg på Sygehus Thy-Mors. Begge kvinder fik syet deres urinledere sammen under samme type indgreb, hvor kirurgen skulle fjerne deres livmoder.

Sagen om den litauiske speciallæge landede på Styrelsen for Patientsikkerheds bord den 2. juni 2015, men først den 5. april i år afgjorde Styrelsen klagen og gav kirurgen kritik. To måneder efter gav de lægen en sanktion, der betyder, at han i dag ikke må behandle patienter, med mindre han er under opsyn af andre læger. Det skyldes, at Styrelsen for Patientsikkerhed mener, at hans manglende faglige kompetencer udgør en fare for patientsikkerheden. Styrelsen for Patientsikkerhed beklager overfor BT, at de har været så længe om at behandle sagen.

Trine Overgaard Kjær og Rie Nystrup forstår ikke, hvorfor det har taget Styrelsen for Patientsikkerhed så lang tid at gribe ind overfor den læge, der har kostet dem adskillige genbesøg på operationsbordet, angst og smerter.

»Jeg har ikke tal på, hvor mange gange, jeg har ringet til Styrelsen for Patientsikkerhed for at advare dem om, hvad der skete for mig. Jeg kunne ikke bære tanken om, at det skulle ske for en anden, men der skete ikke noget«, siger Trine Overgaard Kjær.

Samme oplevelse har Rie Nystrup.

»Noget af det sværeste i forløbet har været at vide, at der kunne ske det samme for andre kvinder, som der skete for os. Jeg forstår ikke, hvorfor han kunne fortsætte så længe, efter han skadede os«.

Presseenheden i Region Nordjylland har oplyst til BT, at lægen, der opererede Trine Overgaard Kjær og Rie Nystrup, først i efteråret 2016 ophørte med at have selvstændig patientkontakt. Han er i dag fratrådt sin stilling på sygehuset.

Minister: Vi har taget initiativer for at sikre hurtigere sagsbehandling

Sundhedsminister Ellen Trane Nørby (V) skriver i en kommentar til BT, at de lange sagsbehandlingstider, der tidligere har været i Styrelsen for Patientsikkerhed, var ‘helt uacceptable’,

»Det var også derfor, at regeringen sidste år afsatte 37 millioner kroner til at komme sagspuklen til livs og derudover har taget en række andre politiske initiativer for at sikre hurtigere sagsbehandling«, skriver ministeren, der lægger vægt på, at fagligt inkompetente læger i fremtiden skal kunne stoppes hurtigere.

»De nye initiativer sikrer, at tilsynet fremover er langt mere offensivt og kan gribe ind med det samme, når der er mistanke om, at sundhedspersonen er til fare for patientsikkerheden«, udtaler Ellen Trane Nørby.

Styrelsen for Patientsikkerhed oplyser, at sagsbehandlingstiden i 2017 indtil nu er lidt over 13 måneder for alle sager og knap otte måneder for sager, der er modtaget fra den 1. januar 2016 og frem.