Lederne har en afgørende rolle i den nye folkeskolereform, men samtidig bliver der færre og færre af dem. Det er et problem, påpeger Skolelederforeningen.

Mens skolereformen giver nye opgaver til skolelederne, så er mange skoleledere blevet sparet væk de senere år.

Antallet af ledere - både mellemledere og øverste ledere i folkeskolen - er ifølge Politiken reduceret fra 3.832 til 3.304 fra 2010 til 2014. Der er altså 528 ledere færre, svarende til knap 14 procent.

Ifølge formand for Skolelederforeningen, Claus Hjortdal, risikerer den udvikling at sætte skolereformen på »standby«.

»Der er risiko for, at reformen ikke bliver implementeret så hurtigt som ønsket, og at elementer ikke bliver implementeret ordentligt. Ved siden af reformen er der den øgede inklusion, der giver lederne mere arbejde i form af samarbejde med forældre og psykologer og at sikre, at eleverne får deres medicin i skoletiden,« siger Claus Hjortdal til Politiken.

Siden 2010 er der blevet 2,4 procent færre elever, og der er nedlagt omkring 200 skoler. Men det forklarer ikke hele reduktionen.

Formand for organisationen Forældre og Skole, Mette With Hagensen, finder udviklingen »hamrende problematisk«. Hun peger på, at reduktionen går ud over den pædagogiske ledelse, da de administrative byrder er uændrede.

Hos Kommunernes Landsforening (KL) er formand for børne- og kulturudvalget, Anna Mee Allerslev (R), overrasket og tager skoleledernes advarsel alvorligt.

Hun siger til Politiken, at hun vil tage sagen op i KL-sammenhæng for at finde ud af, om der er et problem.