Danske skolebørn skal have flere pligter i hjemmet, men også i skolen, mener en pensioneret skoleleder.
Danske skolebørn skal have flere pligter i hjemmet, men også i skolen, mener en pensioneret skoleleder. Foto: Steffen Ortmann

Børn skal lære at gå til hånde - både i hjemmet og i samfundet, og derfor skal de have pligter allerede som barn, lyder budskabet.

Det bedste efter masser af kærlighed, som du kan velsigne dit barn med, er evnen til at arbejde. Desværre får alt for få børn lov til rigtigt at lære det. Det mener Poul Petersen, tidligere forstander på Vestfyns Efterskole, som har skrevet en kronik i Jyllands-Posten, der drejer sig om, at danske børn ikke i tilstrækkelig grad oplever, at de i deres familie er del af et forpligtende arbejdsfællesskab.

»Tidligere blev mange børn taget med i de daglige pligter omkring husførelse fra rengøring til madlavning og deltagelse i vedligehold af boligen. Børn blev sendt i byen efter varer. Mange børn fik et fritidsjob enten før eller efter skoletid. Jeg tænker tit på det, når vores morgenavis i dag bliver leveret af en voksen østeuropæer hen på formiddagen,« skriver Poul Petersen og fortsætter kort efter i sin tekst:

»Mange børn af i dag har ikke lært så simple ting som at vaske et gulv eller vride en klud op. Mange har aldrig haft et stykke værktøj i hånden og fået glæden ved at udføre et stykke praktisk arbejde,« skriver han.

Poul Petersen skriver, at samfundet har ændret karakter, siden han selv var barn. Nu er både mor og far på arbejdsmarkedet, og børnene tilbringer meget stor tid i institutioner, hvor de meget sjældent, hvis overhovedet, hjælper til med praktiske opgaver.

Professor

Han skriver desuden, at folkeskolerne har samme problem, og at det er ærgerligt. Nemlig at danske børn kan gå der i årevis uden at hjælpe til med praktiske ting.

»Kunne man forestille sig en folkeskole, hvor eleverne blev undervist i rengøring? En skole, hvor pedellen var uddannet underviser og tog eleverne med i alle de praktiske gøremål. En folkeskole, hvor eleverne lærer at lave deres egen mad af en kok, som også er uddannet underviser. En folkeskole, hvor eleverne er med til stort set alle de praktisk nødvendige opgaver,« skriver Poul Petersen.

Han konkluderer, at danske børn har lige så meget brug for at lære praktiske ting som boglige.

SMS

Hitter på Facebook

Mere fra Få første måned for 0 kr.