Skat undersøger fem bilhandlere for millionsnyd med dyre biler.

Hvert år triller ca. 50.000 udenlandske brugte biler ind i Danmark. Og Skat er lige i hælene på bilhandlerne, der importerer de mange biler, efter de har opdaget fusk for millioner.

Til BT fortæller chefen for Skats afdeling for Økonomisk Kriminalitet, John Jensen, at de undersøger fem danske bilhandlere for millionfup med importerede biler.

- Helt konkret er vi for tiden ved at undersøge en håndfuld sager mod andre bilforhandlere spredt ud over Danmark - i nogle af sagerne har vi allerede involveret politiet i form af en politianmeldelse. Sagerne er alle store, siger afdelingsleder John Jensen til BT.

Konfiskerede huset

Så sent som i sidste uge faldt der dom i en af de største sager om skattesnyd i Danmark - og den dom handlede netop en bilimportør.





Bilhandler Svend Hartmann fik fire års fængsel for momsbedrageri for 97,8 mio. kr. - han havde importeret 4.135 brugte biler i Tyskland og Belgien og hverken betalt moms i Danmark eller udlandet. Da han i forbindelse med dommen også skulle betale en rekordstor skattebøde på 76,5 mio. kr. oven i de 97,8 mio., han skyldte i moms, konfiskerede politiets hans hus.

Nu mistænker Skat fem andre bilhandlere for det samme, og dommen får Skat til at se på landets andre 900 bilhandlere.

- Der kan sagtens komme flere sager, end dem vi efterforsker nu – vi har øget vores fokus på området, efter at der netop er faldet dom, siger John Jensen til BT.

Skat fortæller i øvrigt, at de opdager sagerne, fordi de samarbejder med de lande, hvor bilhandlerne henter de firehjulede.

- Grunden til, at vi opdager de her sager, er, at der er en EU-database, hvor man kan se, om bilforhandleren har betalt moms i udlandet. Har han ikke det - så lyser der en lampe. Her skal vi så i gang med at efterforske, hvor mange biler og for hvor store beløb det drejer sig om, siger John Jensen til BT.

Antallet af importerede biler er steget voldsomt de sidste år. Fra 2009 til 2010 blev tallet af importerede biler tredoblet fra 7.488 på et kvartal til 21.886 ifølge Skat. Da krisen har slået bunden ud af bilsalget, er den import dog ifølge Danmarks Automobilhandler Forening faldet til cirka 50.000 på hele året.

Intet til overs for snydere

- Hovedsageligt handler det om gode middelklassebiler og også de endnu dyrere, som det kan betale sig at importere, fordi brugtprisen er så lav i Tyskland, siger næstformand hos de danske bilhandlere, der er glad for Skats indsats mod skattesnyderne i branchen.

- Vi har intet til overs for folk som snyder, fordi det jo er unfair konkurrence mod dem, der overholder loven. Snyderne kan jo sælge bilerne billigere, siger Finn Orvad.