Skat og Landsskatteretten bliver nærmest løbet over ende af boligejere, som føler sig snydt for de skattefradrag, der i årtier har været udløst af byggemodning, men som pludselig forsvandt som dug for solen i starten af 00erne, skriver Politiken.

Fradragsskandalen er både blevet påtalt Rigsrevisionen og undskyldt af flere skatteministre, og nu skal regningen betales.

Men antallet af klagesager er vokset så voldsomt, at Skat må opgive at færdigbehandle sagerne i år, sådan som det var aftalt, oplyser skatteminister Morten Østergaard (R) i en ny redegørelse til Folketingets Skatteudvalg.

»Status pr. maj 2014 er, at ca. 19.000 sager fortsat er ubehandlede. Herudover har selve sagsbehandlingen af de konkrete sager vist sig at være væsentligt mere kompleks og tidskrævende end forventet i januar 2013«, skriver ministeren.

Morten Østergaard oplyser desuden, at flere end forventet klager over Skats afgørelser, og det kan Landsskatteretten bekræfte.

Sagspuklen i Skat er dog endnu større, da det har vist sig, at en stor del af de fradragssager, der er behandlet og afgjort i Skat, har nemlig vist sig at være fejlbehandlet, og derfor skal de på ny sagsbehandles af Skat.

»Dette indebærer ifølge Skat, at cirka 25.500 sager om fradrag for forbedringer, som er blevet afgjort i perioden 2002-2012, skal genåbnes og gennemgås«, skriver Morten Østergaard i redegørelsen.

Skat og Landsskatteretten har sat ekstra mandskab og ressourcer ind på de mange fradragssager, men der kommer til at gå mange år, før klagesagerne klinger af, lyder meldingen fra Rafn & Søn, der fører hovedparten af de mange fradrags-sager for landets boligejere.

»Vi kan forstå, at Skat nu satser på at få ryddet bordet og klaret sagspuklerne i 2015 og 2016. Men det kan aldrig nogensinde lade sig gøre at klare så mange sager så hurtigt. Vi skal over på den anden side af 2020, før man er bare nogenlunde igennem bunken«, siger chefjurist i Rafn & Søn, Christian Gommesen.

Skat tror dog fuldt og fast på de nye tidsfrister, for de er bakket op af massiv tilførsel af medarbejdere, oplyser direktør for Skats Kundeservice Jonatan Schloss.

»Vi har nu afsat 150 ekstra årsværk til denne opgave, det besluttede vi i sidste uge, og det er på den baggrund, vi har beregnet de nye tidsfrister«, siger Jonatan Schloss til Politiken.