Sveriges statsminister, Stefan Löfven, mener, at alle præster skal indvilge i at vie par af samme køn. Kravet vil før eller senere blive indført i Sverige, mener han. Hver tredje danske præst ville i 2012 i ikke vie homoseksuelle. Men skal de tvinges til det?

Ifølge sognepræst i Stefanskirken i København, Pernille Østrem, skal præsterne ikke blande sig i, hvilken seksualitet folk har.

Har du oplevet, at en præst har nægtet at vie dig? Så skriv om din oplevelse til bt-debat@bt.dk.

»Det rager ikke præsten, hvilke seksuelle orienteringer medlemmerne har. Det er ikke noget, vi skal fælde dom over. Det kan man nu, og det skal laves om. Men det skal laves om på en ordentlig måde, så alle kan nå at trække vejret,« siger hun og fortsætter:

»Man kan opleve det som en krænkelse, hvis man er to af samme køn, der gerne vil giftes, går til en kirke og får at vide, at det ikke kan lade sig gøre, og at man lever forkert. Så går man lidt med hatten i hånden i stedet for at kunne beslutte sig for blomsterne i bænkerækkerne, og om der skal kastes med ris eller blæses sæbebobler. Man har ingen chance for at vide, hvordan det forholder sig i den kirke, man går ind i,« siger hun og kommer med et forslag:

»Derfor bør der være en offentlig tilgængelig liste over de præster, der nægter at vie homoseksuelle. Desuden kan man sætte en tidsgrænse, så du om en otte års tid ikke kan blive ansat, hvis du nægter at udføre kirkens ritualer for alle kirkens medlemmer. Så har dem, der ikke ønsker at vie homoseksuelle, nogle år til at tænke over, om de i stedet skal være præster i en frikirke. Og dem, der starter på Teologi, kan på forhånd gøre op med sig selv, om de vil være præster i en kirke, hvor man vier af homoseksuelle. Så vil man være ovre det problem om ikke så mange år,« siger hun.

Det mener formand for præsteforeningen, Per Bucholdt Andreasen, dog ikke er rimeligt.

»Man kan ikke lave en liste over, hvilke præster, der nægter homovielser. Og hvem skal stå for den? Jeg tror, at præsterne, der nægter, gerne vil være behjælpelige med at fortælle, hvem der så vil vie dem. Jeg synes heller ikke, vi skal sætte en tidsbegrænsning på, hvornår vi skal indføre en tvang. Her er tålmodighed og tolerance også godt. Ting ændrer sig. Modstanden mod homovielser bliver måske mindre og mindre, så det vil være en naturlig udvikling, at der måske om nogle år er meget få, der ikke vil vie homoseksuelle. Kigger du f.eks. på, da kvinder fik lov at blive præster i ’40erne, var der også stor modstand dengang,« siger han og fortsætter:

»Vi har en stor rummelighed i folkekirken, hvor der skal være plads til forskellige synspunkter. Derfor er det vigtigt ikke at tvinge præster til noget, der går mod deres samvittighed. Man får intet godt ud af tvang. Og muligheden for at blive viet som homoseksuel er jo til stede. Folkekirken er ikke en koncern med en bestemt politik, men en samling af forskellige præster og menigheder, der fortolker kristendommen. Det er en god dansk tradition at kunne rumme alle og ikke gøre, hvad folk mener, er det politisk korrekte lige nu.«