Undervisningsminister Merete Riisager vil som forsøg gøre skoledagen kortere, men det er ikke nok, mener SF.

København. Skoledagen er blevet for lang, mener et flertal af forældrene med børn i folkeskolen.

Det viser en undersøgelse, som Gallup har foretaget for Berlingske.

Og det er en kritik, som forligskredsen bag den reform af folkeskolen, der indførte den længere skoledag for tre år siden, bør lytte til, mener SF og Enhedslisten.

SF's undervisningsordfører, Jacob Mark, mener, at forligskredsen bør tage konsekvensen og genindføre kortere skoledage med det samme.

- Vi har kunnet se over de sidste par år, at flere og flere elever mener, at skoledagen er blevet for lang. Og nu mener forældrene det faktisk også.

- Det betyder, at eleverne ikke får det ud af skoledagen, som vi gerne ville, da vi lavede folkeskolereformen, fordi de sidder og hænger med hovedet til sidst og ikke kan koncentrere sig, siger Jacob Mark.

Næste gang forligskredsen mødes, vil SF medbringe et forslag om at gøre skoledagen en halv time kortere hver dag.

- Det vil frigøre ressourcer, for så er der nogle timer, der ikke skal undervises. De penge skal bruges på at gøre SFO'en bedre og på at indføre et klasseloft på 24 elever, siger Jacob Mark.

Enhedslistens undervisningsordfører, Jakob Sølvhøj, frygter, at flere forældre fravælger folkeskolen til fordel for de private skoler som konsekvens af den længere skoledag.

- Børn har brug for fritid, så der er tid til leg og til at dyrke sine fritidsinteresser, siger Jakob Sølvhøj.

Han opfordrer partierne bag reformen til at give lærerne bedre tid til forberedelse af undervisningen og genoprette åbningstiderne i landets fritidsordninger.

Undervisningsminister Merete Riisager (LA) har igangsat et forsøg, der starter i denne måned på 50 skoler. Formålet er at give skolerne mulighed for at forkorte skoledagen, men stadig leve op til reformens målsætning og indhold.

Men forsøget, der løber over en treårig periode, løser ikke problemet, mener Jacob Mark.

- Det hjælper ikke på de mere end 1000 folkeskoler, vi har rundt omkring. Der hjælper på 50 skoler, så hvis vi i virkeligheden vil gøre noget, der hjælper alle børn, så er der brug for mere end bare et forsøg. Det er det, vi kommer til at stille forslag om i forligskredsen.

/ritzau/