Selv om børn helt ned i 0. klasse skal lære, at de selv bestemmer over deres egen krop, får de færreste klasser i indskolingen seksualundervisning. Undervisningen vil ellers kunne forebygge sexovergreb.

Kroppen er din egen. Den bestemmer du selv over, ligesom andre bestemmer over deres.

Allerede når børn begynder i skolen, skal de gøres bevidste om, hvad det vil sige at have en krop. De skal kunne mærke, hvor deres egne grænser går, når andre vil røre ved dem, og de skal respektere andres grænser.

Alt det er en del af seksualundervisningen, som lærerne har pligt til at undervise selv de mindste af skolens elever i. Alligevel får syv af ti børnehaveklasser ikke én eneste times seksualundervisning, lige som en stor del af 1.-3. klasserne enten snydes helt for timerne eller kun får ganske få.

Det viser en undersøgelse, som foreningen Sex & Samfund har gennemført blandt skolelærere, skriver Berlingske.

- Der mangler en konkret praksis omkring undervisningen i de små klasser. Lærerne har tendens til kun at lave undervisningen fra 7. klasse og opefter, siger Line Anne Roien, cand. pæd. og projektleder i Sex & Samfund.

Fra Undervisningsministeriets side er målene for undervisningen ellers bygget op efter, at børnene fra de er helt små lærer om krop og kønsroller.

Den viden bygger man ovenpå på skolens mellemtrin, hvor det blandt andet handler om pubertet. Endelig bliver undervisningen mere konkret i forhold til at handle om seksuelle relationer, tidlige graviditeter og pornografi i udskolingen.

Men to tredjedele af lærerne har kun i mindre grad eller slet ikke kendskab til det faghæfte, der beskriver, hvad børnene skal lære på de forskellige klassetrin og, hvilke mål man skal nå, viser undersøgelsen.

- Problemet er, hvis vi først starter med undervisningen i 7.-8. klasse, forudsætter vi, at eleverne har en viden, og at de har lært at passe på sig selv og mærke efter, hvad der er rart og hvad der ikke er rart. Men for rigtig mange af eleverne er det ikke sådan,« siger Line Anne Roien.

Årsagen til, at det er så vigtigt at få begyndt seksualundervisningen tidligt, er også, at den kan være med til at forebygge seksuelle overgreb på børn og unge.

De første års undervisning handler nemlig i høj grad om, at børnene lærer at sætte grænser for, hvem der må røre dem, hvordan og hvor det overhovedet er normalt at røre hinanden, og hvordan børnene kan mærke, hvad de kan lide og ikke kan lide. Samtidig skal de lære at afkode andres kropssprog.

- De børn, der bliver udsat for overgreb af voksne, er ikke nødvendigvis klar over, at det, der sker med dem er forkert. Overgrebene sker jo typisk inden for familien, og så har man ikke lært, at dette her ikke er almindeligt. De skal lære, at det ikke er i orden, hvis nogen rører ved dem på en bestemt måde, siger Line Anne Roien.

Hun understreger, at for de børn er en vigtig del af undervisningen også, at de får klar besked om, at de kan snakke med andre voksne om, hvad de oplever, eksempelvis en lærer eller en sundhedsplejerske.

Anna Louise Stevnhøj er forfatter til en række bøger om mindre børn og seksualitet og holder foredrag for forældre i daginstitutioner. Ifølge hende er det at lære børn at mærke egne grænser helt centralt.

- Det er den samme mekanisme, der gælder, uanset om det er den populære pige, der spørger, om hun må få ens kinder-mælkesnitte, eller om det er en dreng, der spørger, om man vil tage bukserne af, siger hun.

Også Anna Louise Stevnhøj peger på, at undervisningen af de helt små kan mindske børnenes risiko for senere at blive udsat for overgreb – også fra jævnaldrende.

En undersøgelse fra Statens Institut for Folkesundhed viser eksempelvis, at hver femte pige på 15-16 år har haft seksuelle erfaringer imod deres vilje med en jævnaldrende.

- Et af de helt store problemer blandt teenagere er, at de begår seksualforbrydelser mellem hinanden, fordi de ikke er i stand til at aflæse hinandens signaler og er dårlige til at få sagt nej, siger hun.

Næstformand i Danmarks Lærerforening, Dorte Lange, mener ikke, at Undervisningsministeriet har gjort nok for at udbrede kendskabet til de fælles mål til lærerne.

Og selv om lærerne selv udtrykker, at de ikke giver seksualundervisning for de små, gør de det alligevel indirekte igennem skolens fag. For eksempel lærer børnene om kroppen igennem faget natur og teknik.

- Men det skulle gerne være sådan, at vi er bevidste om, hvilke trinmål og slutmål vi skal nå i forhold til at få det inddraget i undervisningen. Det er lovpligtigt, så det skal vi gøre, siger næstformanden og opfordrer sine medlemmer til at tage emnet op med deres kolleger i deres teamsamarbejde.

Sex & Samfund og TrygFonden lancerer som led i den årlige kampagneuge, Uge Sex, undervisningsmateriale, som lærere kan bruge til 2.- og 3. klasserne. I 2014 vil materiale til 0. og 1. klassetrin tilsvarende være udarbejdet.