De skandaleombruste billeder af Hertuginden af Cambridge Kate Middletons bryster har været en vaskeægte sællert for SE og HØR.

Bladet har ifølge BTs oplysninger solgt ca. 8.000 flere eksemplarer, end de normalt omkring 121.000 der bliver langet over disken om ugen. Det giver omkring en kvart million kroner i ekstra omsætning.

Se og Hørs chefredaktør Kim Henningsen nægter at kommentere på konkrete slagstal, men indrømmer, at bladpublikummet har været glad for de royale attributter.

- Jeg konstaterer med tilfredshed, at danskerne har taget brysterne til sig, siger han.

Mediemøllen rullede for alvor, da SE og HØR valgte at bringe billeder af en topløs Kate Middleton, der solbadede på en balkon på en privat ferie. Også Vild med dans- tv-værten Christiane Schaumburg-Müllers bryster blev for nylig udstillet i bladet, og senest har Aqua-sangeren Lene Nystrøm været ude for samme behandling.

Men det er ikke en ny trend, der skal imødegå faldende oplagstal, at 'ugens kendis-bryster' bliver offentliggjort, siger chefredaktøren.

- Det er ikke nogen ny markedsføringsstrategi, og det er helt tilfældigt, at de tre kvinders bryster er afbilledet så tæt på hinanden.

- Men det er da med til at forstærke vores brand, for nu ved offentligheden nøjagtigt, hvor vi står på markedet, og det havde kostet os millioner i markedsføringsomkostninger, siger Kim Henningsen.

Pressenævnet har afvist at følge en opfordring om at behandle en klage over offentliggørelsen af de kontroversielle billeder med begrundelsen:

- Pressenævnet finder, at sagen ikke har en sådan væsentlig og principiel betydning, at der er grundlag for at tage sagen op til behandling af egen drift, skriver de på deres hjemmeside.

Derved risikerer SE og HØR ikke at blive tvunget til at bringe en kendelse fra pressenævnet i sagen.