Den 110 meter lange og 350 ton tunge tunnelboremaskine buldrede af sted og satte betonen i svingninger, mens pudsen faldt ned af væggene. Statsministeren, transportministeren og andre prominente gæster ventede i spænding. Få minutter senere tittede borehovedet med en diameter på omkring seks meter frem. Muren var faldet, og tunnelboremaskinen havde kontakt med den kommende metrostation ved Københavns Hovedbanegård. Det skriver B.dk.

Torsdag morgen brød en af metrobyggeriets i alt fire boremaskiner igennem væggen ved Hovedbanegården, hvor der i fremtiden bliver en metrostation, som forventes benyttet af 90.000 passagerer dagligt. Det er en vigtig milepæl i byggeriet af det 22,5 milliarder kroner dyre Cityring-projekt, der forventes klar i juni 2019.

»Københavns Hovedbanegård er det store trafikale knudepunkt, der forbinder hovedstaden med resten af Danmark, Den kommende metrostation vil derfor ikke blot komme københavnerne til gavn, men også være til glæde for alle de mennesker, der bruger Hovedbanegården som adgang til byen, eller som skal videre fra hovedstaden og rundt i Danmark,« siger overborgmester i Københavns Kommune Frank Jensen (S).

Nørreport er i dag Danmarks travleste station, men det forventes, at Københavns Hovedbanegård overtager pladsen, når den nye Cityring slår dørene op. Det årlige passagertal forventes at stige fra omkring 40 millioner til 88 millioner passagerer.

Byggeriet af den nye metrolinje er dog ikke kun en fortælling om et historisk stort projekt, der skal gavne København og Danmark. For sager om dårligt arbejdsmiljø, naboklager og forsinkelser er med jævne mellemrum dukket op i medierne de senere år. Således blev det i sommers meddelt, at metrobyggeriet var syv måneder forsinket med en ekstraregning på 1,2 milliarder kroner til skatteyderne.

Da tunnelboremaskinen torsdag morgen bankede sig gennem betonstøbingen ved Københavns Hovedbanegård, var det også med en måneds forsinkelse på grund af problemer med støbingen af en såkaldt bundplade i beton. Med andre ord har det betydet, at tunnelboremaskinen ikke som planlagt kunne ankomme i december 2014.

Men den ene måneds forsinkelse får ikke betydning for den samlede tidsplan, forklarer teknisk direktør i Metroselskabet Erik Skotting. Tunnelboremaskinerne, der torsdag ankom til Københavns Hovedbanegård, skal de næste uger skilles ad og køres til Nørrebroparken, hvor de først i sensommeren skal bore videre.

»Der skal de ligge i et antal måneder alligevel. Derfor har det heller ikke nogen større betydning, at tunnelboremaskinerne er en smule forsinket nu,« siger Erik Skotting og understreger, at byggeriet skrider frem efter planen.

Når boremaskinerne skilles ad, skyldes det blandt andet, at det rent logistisk sikrer hurtigere fremdrift af byggeriet at bore kortere distancer, så eksempelvis anlægning af skinner og fragtning af jord ikke støder sammen.

Under arbejdet med Cityringen bliver der gravet i alt 3.100.000 ton jord op, som i lastbiler fragtes til Nordhavnen, hvor det læsses i havnen. Det skal til sidst resultere i en kunstig ø, som bliver en del af udvidelsen af bydelen i Nordhavnen.

Den nye Cityring bliver med sine 17 nye stationer i alt 15,5 kilometer lang. Derudover skal Cityringen udbygges med afgreninger til Nordhavn og Sydhavn.

BNB