På skolen med det højeste fravær i København må lærerne kigge langt efter eleverne i 19 ud af 200 skoledage. Der er størst fravær på udsatte skoler, men der er overraskelser på listen.

Her er listen med de nyeste tal over elevernes fravær i de københavnske folkeskoler.

Fraværet er højt på skoler, hvor elevernes socioøkonomiske baggrund er under gennemsnittet, mens eleverne er bedre til at møde op i skolen, når deres socioøkonomiske baggrund er over gennemsnittet. Socioøkonomisk baggrund tager højde for forældrenes uddannelse, indkomst og beskæftigelse.

Men der er undtagelser.

På Vigerslevs Allés Skole, hvor elevernes socioøkonomiske baggrund er under gennemsnittet, er eleverne kun fraværende i 5,6 procent af undervisningen, hvilket svarer til 11 fraværsdage på et skoleår. Skolen har dermed det femtelaveste fravær blandt Københavns 60 folkeskoler.

I den anden ende finder vi Øster Farimagsgades Skole, hvor eleverne kommer fra nogle af de mest veluddannede og vellønnede hjem i København, men alligevel ligger fraværet helt i top som det femtehøjeste af de 60 folkeskoler i byen. På skolen på Østerbro er eleverne væk fra skole i 8,4 procent af undervisningstiden, hvilket svarer til 17 fraværsdage på 200 skoledage. Det skyldes bl.a., at forældrene i kvarteret har råd til at tage børnene med på »dannelsesrejser« til eksotiske egne.

Berlingske har besøgt skolen på Øster Farimagsgade, og her er man ikke bekymrede over den store elevgruppes fravær. Eleverne klarer sig da også fremragende fagligt:

»Vi laver ikke sociale handleplaner for William i kartoffelrækkerne, der skal tre uger til Azorerne,« som souschef Kirsten Hansen forklarer i artiklen, som du kan læse her.

I Københavns Kommune er eleverne i gennemsnit væk fra skole i syv procent af undervisningstiden, hvilket svarer til 14 fraværsdage på et skoleår med 200 dage. Det er højere end landsgennemsnittet, der ligger på omkring 11 fraværsdage i gennemsnit.