528,75 kr. i Fakta og 498,20 kr. i Netto. Netto derfor! Så kort og kontant er budskabet fra Netto, der i en ny landsdækkende annoncekampagne i dag erklærer discountkrig mod konkurrenten Fakta.

Netto har fyldt indkøbskurven med 34 dagligvarer, og med to store kvitteringer dokumenterer de på helside-annoncer, at det er billigere at handle i Netto end i Fakta. Ifølge Nettos regnskab er der 5,78 pct. at spare på det samlede køb, der består af dagligvarer fra hakket oksekød, salt, mel, mælk, ost til æg.

Netto lægger ikke skjul på, at de selv mener, at de er billigere end Fakta.

- Jeg mener, at annoncen taler for sig selv. Det er en nem måde at vise, at Netto har de stærkeste priser, siger landedirektør i Netto, Jeppe Dahl Jeppesen og fortsætter:

- Folk tror generelt ikke, at der er den helt store forskel mellem Netto og Fakta, men det bliver alligevel til noget, siger han.

Ifølge bonerne er der bl.a. 2,55 kr. at spare på 500 g creme fraiche, 2 kr. på 1 kg cornflakes og 5,5 kr. på en hel kylling (1,2 kg), hvis man handler i Netto frem for i Fakta. Fakta erkender, at der er steder, hvor konkurrenten er lidt billigere.

- Jeg kan se på bonen, at der er et par varer, hvor Netto er billigere end os. Det vil vi rette til og matche deres priser, siger Jens Juul Nielsen, Informationsdirektør i Coop, som Fakta er en del af.

Er Netto så generelt billigere end Fakta?

- Det er de tilsyneladende på det her ene køb, men resultatet kunne selvfølgelig blive et andet, hvis de havde valgt nogle andre varer. Det er nok ikke tilfældigt, at Netto har valgt netop disse varer, siger Jens Juul Nielsen. Han synes derfor ikke, at Nettos regnestykker med kvitteringerne er helt fair.

Men ifølge Netto vil de stadig være billigst, selv om de havde fyldt andre basisvarer i indkøbskurven.

- Vi kunne have valgt en bon fuld af alle andre mulige varer, og billedet ville stadig være det samme, siger Nettos landedirektør, Jeppe Dahl Jeppesen.

Coops informationsdirektør, Jens Juul Nielsen, mener, at Fakta bestemt kan matche Nettos priser.

- Vi er i hvert fald konkurrencedygtige med Netto. Den ene dag er de lidt billigere, og den anden er vi, siger han. Ifølge Jens Juul Nielsen er det helt almindeligt, at priserne svinger lidt op og ned i de forskellige butikker.

Både Netto og Fakta oplyser, at de hver uge tjekker konkurrenternes priser, og finder de varer, der er billigere end deres egne, så matcher de konkurrentens pris.

Netto mener, at de også kan matche priserne med de andre discountkæder som Lidl, Rema1000 og Aldi.

I pristjekket har Netto kun valgt varer fra butikkernes faste sortiment, og der indgår derfor ikke varer på tilbud eller andre kampagner.

Andre læser også