Var du passager på flyet, eller ved du noget andet om sagen? Så hører BT meget gerne fra dig. Send en mail til nryt@bt.dk eller skriv en besked til os her på Facebook.

Lørdag eftermiddag sikkerhedslandede et stort Dreamliner fly fra Norwegian i Københavns Lufthavn. Flyet var på vej til Bangkok med 212 passagerer, men returnerede til lufthavnen efter at der var konstateret 'tekniske problemer med den ene motor'.

Nede på landjorden i en have et par kilometer væk, sad Sara Hansen til børnefødselsdag sammen med gode venner. Og hele selskabet blev noget overraskede over at høre både 'eksplosionsagtige lyde' og 'en to meter lang flamme' fra den ene motor på det store, tunge fly, der cirkulerede rundt i lav højde.

Norwegians informationschef, Charlotte Holmbergh Jacobsson har afvist, at der var tale om nogen eksplosion. Hun har overfor BT kaldt det 'tekniske problemer'.

Til Ekstra Bladet har Lars Rasmussen, far til Phiraya Rasmussen, der ifølge avisen var passager på flyet, fortalt, at hans datter oplevede, at det så ud som om der kom røg fra flyets vinge. Phiraya Rasmussen tog et foto af vingen, hvor røgen kan ses.

»Hun var selvfølgelig rystet, for hun troede, at hun skulle dø,« fortæller Lars Rasmussen på vegne af sin datter.

En erfaren pilot, BT har været i kontakt med, og som ikke ønsker sit navn frem, føler sig overbevist om, at der har været tale om et såkaldt 'kompressor stall', som du kan se et eksempel på i videoen herunder:

Piloten fortæller videre, at motoren kan tage alvorlig skade af det og at når man returnerer til lufthavnen med en slukket motor, så er der tale om en nødsituation og en nødlanding.

Men det at slukke den ene motor er ikke noget problem i sig selv, for flyet er godkendt og konstrueret til at kunne klare sig med én motor.

I Københavns Lufthave bekræfter pressevagt, Leif Lemche, at der var et Norwegian fly, der måtte returnere til lufthavnen lørdag. Men han kan hverken be-eller afkræfte, at der kan have været tale om 'compressor stall' - det er noget Norwegian efterfølgende skal undersøge.

»Der var tale om en helt normal 'stand-by 1 landing', hvor vi havde kørt brandbilerne frem og Tårnby brandvæsen sad klar, hvis der skulle blive brug for det. Selve landingen bliver i den situation planlagt mellem piloten og indsatslederen. Der var ikke ild i noget, og ikke tale om nogen brand, så flyet landede fint og kørte direkte til gaten. Jeg kender endnu ikke status på de tekniske undersøgelser af flyet,« siger Leif Lemche.

Pressevagten i kontroltårnet i lufthavnen, Jan Eliassen, forklarer, at grunden til at flyet cirkulerede rundt en times tid inden landingen skyldes, at den fløj på fuld tank og derfor skulle den først tømmes for brændstof, ellers ville den være for tung at lande.

Var du passager på flyet, eller ved du noget andet om sagen? Så hører BT meget gerne fra dig. Send en mail til nryt@bt.dk eller skriv en besked til os her på Facebook.