Dyrere billetter i hovedstaden

Prisen på offentlig transport i hovedstadsområdet stiger med 3,5 procent i 2013. Det er ærgerligt, men transport bliver generelt dyrere, siger SFs trafikordfører, Jonas Dahl.

20. januar må borgerne i Region Hovedstaden gribe dybere i lommen, når de skal med bus, metro og S-tog. Generelt vil det komme til at koste 3,5 procent ekstra at tage kollektiv transport i hovedstadsområdet næste år.

Priserne for enkeltbilletter holdes i ro, mens klippekort, rejsekort, periodekort og FlexCard bliver dyrere. Eksempelvis stiger prisen på et klippekort til tre zoner fra 190 til 200 kroner, mens et tre-zoners periodekort stiger fra 465 til 490 kroner for 30 dage.

Prisstigningen i hovedstaden står i skærende kontrast til de politiske løfter, som de nuværende regeringspartier, Socialdemokraterne og SF, lancerede under valgkampen i 2011. Her blev der talt om at sænke priserne med op mod 40 procent, blandt andet finansieret af en betalingsring omkring København.

Udviklingen vækker ærgrelse i regeringens støtteparti, Enhedslisten, hvor trafikordfører Henning Hyllested mener, at lavere priser er opskriften på succes.

- Man kan gøre meget for at styrke kvaliteten af den kollektive trafik, men faktum er, at prisen er helt afgørende, hvis flere skal tage bus og tog. Og den kollektive trafik i Danmark er alt for dyr, siger han.

Ordføreren efterlyser et omfattende omlægning af finansieringen af den offentlige transport. Men han erkender, at det ikke er muligt i det nuværende politiske klima, og set i det lys roser han regeringen for at vise velvilje over for den kollektive trafik.

- Da vi indgik trafikforliget blev vi enige om at bruge en halv milliard kroner til at sætte visse takster ned. Men en halv milliard batter ikke meget i det store billede, siger Henning Hyllested.

SFs trafikordfører, Jonas Dahl, er helt enig i, at prisen spiller en afgørende rolle i kampen for at få flere til at køre med bus og tog.

- Vi er nødt til at se på, hvordan vi på længere sigt kan lette priserne, men lige nu er vi i en svær økonomisk situation i Danmark, og når priserne på brændstof stiger, stiger omkostningerne inden for den kollektive transport, siger han.

De nye takster i Region Hovedstaden rummer ikke kun stigninger. I trafikselskaberne - Movia, DSB og Metroselskabet, arbejder man hårdt for at få flere kunder til at benytte sig af det elektroniske, og derfor giver man dem nu en gulerod i form af rabat uden for myldretiden, hvis man bruger rejsekort.

- Eksempelvis kan man købe en normal to-zoners kontantbillet til halv pris med rejsekortet uden for myldretiden i 2013, fortæller kundedirektør Rebekka Nymark fra Metroselskabet i en pressemeddelelse.

Der er i gennemsnit 20 procent at spare med rejsekortet i den såkaldte off peak-periode - det vil sig fra klokken 18 til 07 og fra klokken 11 til 13.