Ryanair vil tirsdag kontakte de mellem 5.000 og 10.000 passagerer, der bliver berørt, når flyselskabet efter alt at dømme lukker sin base i Billund fredag. Lukningen af basen betyder, at Ryanair vil lukke fem ruter. Blandt dem er ruterne til Korfu og Chania på Kreta, som vil blive lukket med udgangen af måneden.

Lars Arent, leder af Forbruger Europa i Danmark, forklarer, at man som passagerer har tre muligheder, hvis flyet er aflyst. Man kan vælge at få refunderet billettens pris, blive ombooket til næste ledige afgang eller bliver ombooket til et senere tidspunkt.

»For langt de fleste er det mest interessante nok at komme af sted som planlgt. Så de skal bede om at blive ombooket til den næste ledige afgang. Hvis ikke flyselskabet selv har ledige afgange, må de ombooke til andre flyselskaber,« siger Lars Arent.

Har passagererne udgifter på grund af flyaflysningen, kan de have ret til erstatning. Det kan for eksempel være udgifter til nye billetter eller mistede hotelovernatninger på rejsedestinationen.

»Hvis man er i den ærgerlige situation, at man ikke kommer af sted, men stadig har udgifter til eksempelvis en ferielejlighed, så kan man simpelthen bede flyselskabet om at erstatte de penge, man kan dokumentere, at man har tabt. Der er ikke en garanti for, at alt erstattes, men praksis er, at hotelovernatninger erstattes, hvis ikke reservationen kan anulleres,« siger Lars Arent.

For at have ret til erstatning skal man kunne dokumentere sine udgifter og samtidig vise, at man har forsøgt at minimere sit tab.

Selvom Ryanair-basen i Billund ser ud til at blive lukket fredag, vil aflysningerne først blive effektueret med udgangen af juli. Dermed har passagererne ikke ret til den kompensation på 400 euro, der gives, når aflysningen sker mindre end to uger før afrejsetidspunktet.

»Selvom man er rigtig ærgerlig over aflysningen, så passagererne ikke ret til kompensation, hvis rejsen aflyses mere end 14 dage før planlagt afgang,« siger Lars Arent.

Han opfordrer de berørte Ryanair-passagerer til at søge vejledning hos Forbruger Europa, som kan kontaktes på telefon eller e-mail. På Forbruger Europas hjemmeside kan du læse mere om dine rettigheder, hvis din flyrejse bliver aflyst.