Hvis du også er kommet i problemer som følge af at benytte deletjenester som eksempelvis GoMore og Airbnb, så hører vi meget gerne fra dig. Skriv til chans@bt.dk

Det gælder om at tænke sig godt om, inden man udlejer sin bil gennem dele-tjenesten GoMore.

Det er budskabet fra 40-årige Rikke-Fillipa Devantier, efter at hun er landet i en opslidende kamp for at få penge for alt for mange kørte kilometer i hendes bil, en parkeringsbøde samt løbende regninger fra vejafgifter fra både Sverige og Norge.

Rikke-Fillipa Devantier har udlejet sin Ford Fiesta adskillige gange med succes gennem GoMore. Men da hun i januar lejede bilen ud i seks dage til en kvinde, begyndte hendes problemer.

»Havde jeg vidst det her, havde jeg aldrig lejet min bil ud gennem GoMore,« siger hun.

Rikke-Fillipa skulle have haft sin bil retur den 22. januar, men hun fik først nøglerne til den over en uge senere, 2. februar. Dagen efter at bilen skulle have været returneret, kunne den 40-årige se på Facebook, at kvinden, der havde lejet den sorte Ford, befandt sig i Sverige, mens hun selv skulle have brugt den hjemme i Allerød. Derfor blev lejer anmeldt til politiet for tyveri.

»To timer før, bilen skulle have været afleveret, kontaktede jeg hende for at høre, hvor langt hun var. Hun sagde så, at hun var blevet syg og ikke kunne aflevere bilen. Jeg skrev så, at jeg skulle bruge den, men hun stoppede bare med at svare,« siger Rikke-Fillipa.

Da bilen endelig kom retur, stod det klart, at der var kørt knap 7.000 kilometer mere end det aftalte. Bilen var næsten tom for benzin, og en parkeringsbøde samt en stribe vejafgifter fra Sverige og Norge begyndte at tikke ind.

Rikke-Fillipa Devantier har ventet næsten to måneder på at få det fulde beløb for ekstra kørte kilometer.
Rikke-Fillipa Devantier har ventet næsten to måneder på at få det fulde beløb for ekstra kørte kilometer.
Vis mere

Men Rikke-Fillipa har stadig ikke fået dækket sine omkostninger. Hun fortæller, at GoMore har oplyst hende om, at lejer har registreret sig hos delebils-tjenesten med et debetkort, hvilket gør, at der kun kan hæves fra vedkommendes kort, hvis der står penge på kontoen.

GoMore har i en mail, som BT har set, oplyst Rikke-Fillipa om, at GoMore forsøger at inddrive pengene gennem inkasso.

Men indtil de penge måtte komme, står Rikke-Fillipa tilbage med regningen. Hun har fået knap halvdelen af de godt 10.000 kroner, hun mener at være berettiget til, fra GoMore. Men hun ikke tilfreds, før hun er fuldt kompenseret.

»Jeg ved ikke om jeg nogensinde får resten. Jeg har hele tiden bedt GoMore om, at de skulle lave et udlæg, så de tog sagen og ansvaret på sig, men det er jo ikke sket,« siger hun.

GoMore: Ingen forsikring for overkørte kilometer

Direktør i GoMore, Matias Møl Dalsgaard, forklarer, at årsagen til, at Rikke-Fillipa Devantier ikke har fået alle sine penge skyldes, at overkørte kilometer ikke er dækket af selskabets forsikring.

»Det beløb der sendes til inkasso, er et udestående mellem udlejer og lejer, eksempelvis overkørte kilometer som ikke er dækket af forsikringen. Men vi hjælper med at inddrive beløbet fra lejer. Vi hjælper desuden med rens af bil og lånebil i tilfælde, hvor der er behov for det. Skader og tyveri, som er dækket af forsikringen, får udlejer penge for, så snart sagen er behandlet.«

Hvorfor accepterer GoMore, at lejere betaler med debetkort, så et eventuelt udestående mellem lejer og udlejer ikke kan trækkes fra betalingskortet?

»En del af vores medlemmer er yngre og har debetkort. Dem vil vi ikke udelukke fra platformen. Og så skal vi huske, at langt de fleste brugere med debetkort er gode brugere,« siger han og fortsætter:

»Sagerne hvor lejer og udlejer ikke selv løser udeståender mellem hinanden, er ekstremt sjældne. Vi ser ikke nogen trend i retning af flere besværlige sager, tværtimod. Derfor fortsætter vi med at hjælpe så godt og hurtigt, vi kan, når behovet opstår og holder derudover øje med, om der bliver behov for yderligere tiltag.«