Norwegian har i flere uger været plaget af et svindelnummer, som i sidste ende går ud over flyselskabets kunder. Det har fået selskabet til at opfordre til en øget opmærksomhed.

'Norwegian belønner alle med 2 gratis flybilletter i dag, da de fejrer 24 års kvalitetsservice.'

Sådan lyder det glade budskab i et opslag, som er blevet delt igen og igen på Facebook de seneste par uger.

Problemet er, at de mange Facebook-brugere ikke selv har valgt at dele opslaget, som kan få konsekvenser for de, der klikker på det.

Så nu har Norwegian set sig nødsaget til at tage afstand fra det lidt for gode tilbud og advare kunderne mod at lade sig friste.

'Advarsel! I øjeblikket cirkulerer en falsk spørgeundersøgelse på Facebook. Brugere opfordres til at svare på spørgsmål om Norwegian, trykke "share", for så at vinde billetter. Dette er spam og har ingen tilknytning til Norwegian! Lad derfor venligst være med at klikke på linket, da dette kan være et scam-forsøg,' skriver selskabet på Facebook.

Norwegian tilføjer, at selskabet ikke ved, hvad der sker, hvis man alligevel skulle blive fristet til at klikke på linket. Men i kommentarfeltet til opslaget har flere brugere delt deres oplevelser.

Her kan man forstå, at linket fører ind til en spørgeskemaundersøgelse med en række tvivlsomme spørgsmål. Men når man her finder ud af, at det er spam, er skaden allerede sket, skriver flere brugere, som hastigt har lukket vinduet ned. Alligevel er linket blevet delt på deres væg, hvorfra det skadelige link spreder sig yderligere.

Andre brugere fortæller, hvordan de efter at have gennemført undersøgelsen er blevet bombarderet med opkald, sms'er og e-mails fra sælgere, som tilsyneladende har fået fingre i de uopmærksomme brugeres kontaktoplysninger gennem spørgeskemaundersøgelsen.

Der er også brugere, der kritiserer Norwegian for ikke at have fjernet det skadelige link.

Norwegian har dog svaret, at undersøgelsen på ingen måde har noget med selskabet at gøre, hvorfor man ikke kan stoppe den.

'Problemet er mere indviklet end som så at komme til livs, da selve kilden skal findes. Desværre er det ikke noget vi kan gøre noget ved herfra. Vi opfordre vores kunder til at holde øjne og øre åbne og bruge deres almene fornuft, hvis det ikke er delt direkte på vores side, så er det ikke fra os. Dette har vi også gjort opmærksom på flere gange på vores Facebook side efterhånden,' skriver Norwegian på Facebook.

Har du fået hørt ugens nye afsnit af BTMX-podcasten 'Vi elsker clickbait'? Download det gratis i Itunes eller lyt med her: