Danske bilister skal ikke juble for tidligt, selvom regeringen og Dansk Folkeparti torsdag gav håndslag på at sænke registreringsafgiften for biler.

Blandt Finansministeriets eksempler på, hvad de lavere afgifter betyder, fremgår det, at bilisterne kan finde besparelser på op til 58.300 kroner for en ny Volkswagen Passat.

Men ifølge en ekspert er der grund til at frygte, at en del af besparelserne går danskernes næse forbi. Samtidig står det klart, at en del af de lavere priser vil blive spist op af nye, højere ejerafgifter.

Professor i transportøkonomi på Københavns Universitet, Mogens Fosgerau, fortæller, at der er grund til at tro, at bilproducenterne nu vil sætte basisprisen for biler i Danmark (prisen før afgifter kendt som 'danskerrabatten', red.) op efter regeringens og Dansk Folkepartis aftale er en realitet. Det skyldes ifølge ham ikke mindst, at basisprisen på biler i Danmark i udgangspunktet har været presset i bund grundet de notorisk høje afgifter.

»Al økonomisk teori siger, at når man sætter afgifterne ned, så vil en del af den gevinst blive taget af fabrikanterne,« siger han.

Den opfattelse deler chefredaktør på Bilmagasinet, Mikkel Thomsager.

»Der er en reel fare for, at ikke hele prisreduktionen kommer kunderne til gode på sigt,« siger han og fortsætter:

»Når der i 2018 kommer en revision af fabrikanternes modelprogram, så er det ikke givet, at eksempelvis en Volkswagen Passat vil være 58.300 kroner billigere for kunderne.«

Hvor meget billigere basisprisen for biler er i Danmark sammenlignet med andre landet er imidlertid uklar. Det skyldes ifølge Mogens Fosgerau, at det er overordentlig svært at sammenligne bilpriser, da den samme model findes i forskellige varianter med forskelligt udstyr.

»Så er vi lynhurtigt oppe i et meget uoverskueligt antal kombinationer. Vi ved, at der ikke er en fast pris, og at producenterne hele tiden kører priserne op og ned, og at de varierer fra land til land,« siger professoren.

Afdelingschef i økonomisk og politisk sekretariat hos bilejernes interesseorganisation, FDM, Torben Lund Kudsk, er dog ikke bekymret for, at bilproducenterne skal skrue basisprisen op efter nedsættelsen af registreringsafgiften.

»I FDM mener vi ikke, at aftalen vil få betydning for danskerrabatten. I de senere år har danskerrabatten først og fremmest været at finde på leasingbilerne. Danskerrabatten har for typiske bilkunder handlet om, at vi har fået dårligere biler med dårligere motorer og udstyr,« siger han.

Til gengæld minder Torben Lund Kudsk om, at regeringen torsdag ikke kun gjorde det billigere at være bilejer i Danmark.

Prisen for at eje en bil bliver nemlig højere, fremgår det Finansministeriets tal. Således kan en almindelig bil, efter den nye aftale, let ende med at blive 7.500 kroner dyrere at have sammenlignet med i dag. De penge skal trækkes fra besparelsen fra nedsættelsen af registreringsafgiften, lyder det fra FDM.

»I træskolængde betyder de nye ejerafgifter, at en bil vil stige omkring 500 kroner om året. Og når en bil bliver 16 til 17 år, så skal man altså huske at gange det beløb med mindst 15,« siger Torben Lund Kudsk.

Du kan herunder se Finansministeriets liste over de ændrede halvårlige ejerafgifter.