Det er mange år siden, man har åbnet en avis og set en topstilling i den danske superliga, der ligner den øjeblikkelige. Toppen udgøres af AGF fra Århus, OB fra Odense, AaB fra Aalborg og Esbjerg fra - ja, Esbjerg.

Det er inderligt forfriskende, fordi et fodboldhold er langt mere end et fodboldhold. En klub skaber sammenhold, tænder følelser og giver opmærksomhed. Så meget opmærksomhed, at det er forbundet med god ræson at støtte byens hold med en grad af kommunale kroner. En simpel optælling i fem af landets største dagblade, hvor ordet 'Esbjerg' indgår, viser, at 27 af de 50 artikler har referencer til byens fodboldklub. Der er med andre ord god 'branding' i sport. Sport fylder meget i folks bevidsthed. Måske fordi sport er så herligt ukompliceret. I en tid med et så massivt udbud af informationer, nyheder, teknologiske landvindinger, der gør det så let at modtage massekommunikation og selv sætte sit præg på nyhedsstrømmen, er sport til at forstå. Hvem vandt og hvorfor - er lettere at diskutere end finanslov, klimaforandringer og Mellemøsten. Sport er en simpel måde at skabe en lokal identifikation, et tilhørsforhold. Det er fællesskab, der skabes grobund for. Selv om man måske ikke er fodboldfanatiker, så er der ingen i Århus, som i øjeblikket er i tvivl om, at byens klub ligger i toppen. Det samme gør sig gældende for de andre store provinsbyer med deres respektive succeshistorier. Virksomheder vil gerne knyttes til succeser. Og succesfulde virksomheder er gode for rådhusene i byerne, fordi de bidrager til at skabe arbejdspladser og dermed til et bedre skattegrundlag, der kommer alle borgere til gavn. Forleden fortalte sponsorekspert Ole Egeblad om, hvor god en forretning det er for Danmark, når danske sportsudøvere skaber internationale resultater. Det giver omtale til et lille land. Omtale, som man reelt ikke kan betale sig til, hvis den skulle opvejes af markedsføringskampagner. Noget lignende kan man overføre til lokale danske forhold. Og derfor kan man provokere lidt og sige, at Peter Brixtoftes grundtanke med promoveringen af Farum som en sportens by var rigtigt set. At det så gik galt med krydsfaktureringer, hvor anlægsopgaver blev betinget af sponsorater, er en anden sag, men ideen om, at sport og de rette omgivelser kan skabe et sammenhold og en attraktiv kommune, er evident. Herning er langt fra toppen af dansk fodbold lige nu, men alligevel er det værd at kaste et blik på, hvad der sker. Herning Messecenter med den innovative Georg Sørensen i spidsen ved, hvad der kræves. Tilskuertallet blev skruet gevaldigt i vejret, da det nye stadion erstattede pløjemarken i Ikast. Mikkel Kessler skal bokse i byen om under to uger, og det husker man. Herning bliver med andre ord opfattet som en succes, fordi byen leverer oplevelser. Det er der penge i.