Ministeriernes Marketenderi, der fungerer som kantine for fem ministerier, har fået en sur smiley og bøde på 60.000 kroner efter den sidste kontrol fra Fødevarestyrelsen. Flere personer blev syge med opkast og diaré, efter de havde spist mad i kantinen. Direktøren for firmaet bag fortæller til BT, at de »lægger sig fladt ned«.

Det kan man læse i en kontrolrapport fra Miljø- og Fødevarestyrelsen, der er dateret 7. april 2017.

I rapporten kan man se, at Ministeriernes Marketenderi har fået tildelt en sur smiley, der kan betyde 'Bødeforlæg, politianmeldelse, autorisation eller registrering frataget', som Miljø - og Fødevarestyrelsens egen beskrivelse lyder.

Efter kontrollen har Ministeriernes Marketenderi, der er en stor fælleskantine for fem ministerier på Slotholmsgade ved siden af Christiansborg, har fået en bøde på 60.000 kroner. Det sker, efter flere personer blev syge, efter de havde spist frokost i Ministeriernes Marketenderi mandag 3. april.

Efterfølgende blev en spørgeskemaundersøgelse sendt til dem, som havde spist i kantinen, og ud fra den undersøgelse menes det, at have været retten 'svinekæber i kokosmælk', der har betydet, at flere personer blev syge.

Det præcise antal syge kendes ikke præcist.

I kontrolrapporten står der blandt andet følgende:

'Det er konstateret, at virksomheden har fremstillet og serveret retten "svinekæber i kokosmælk" i kantinen d. 3. april, hvilket har medført, at et større antal spisegæster efterfølgende er blevet syge.'

Årsagen til de mange syge skal ifølge rapporten findes i opbevaringen.

'Under tilberedningen er begået fejl, således at retten har været opbevaret for længe ved et temperaturområde, der tillader opvækst af jordbakterier (Bacillus cereus/Clostridium perfringens). Dette medfører dannelse af toxiner, der fremkalder fødevareforgiftning,' står der i rapporten.

Første del af kontrolrapporten.
Første del af kontrolrapporten. Foto: www.findsmiley.dk
Vis mere

Selskabet bag driften af Ministeriernes Marketenderi er J. Nørgaard A/S. Og her erkender direktør Jens Nørgaard, at der er blevet begået en stor fejl.

»Det er en rigtig irriterende kontrolrapport, og vi lægger os fladt ned. Der er sket en fejlbehandling af fødevarer i forbindelse med nedkøling. I kontrolrapporten anbefales det, at vi anskaffer os en blæsekøler, og det skal vi se på nu. Vi har også indskærpet reglerne over for personalet, for det er en rigtig ærgerlig sag,« siger direktøren.

J. Nørgaard A/S, fortæller Jens Nørgaard, forpagter Ministeriernes Marketenderi, derfor er det ikke dem, der skal betale for eventuelt nyt udstyr.

Selvom man fra Fødevarestyrelsen mener, at det er retten 'svinekæber i kokosmælk', der har forårsaget de mange syge personer, så er det ikke hundrede procent sikkert. Det er dog sikkert, at flere blev syge.

»Jeg kender ikke det præcise antal af folk, der blev syge, men de har haft opkast, og nogle enkelte har også haft diaré. Det er helt utroligt ærgerligt og synd for dem, der er blevet syge. Vi tager ansvaret og må nu ændre vores processer, så det ikke sker igen,« siger Jens Nørgaard.

J. Nørgaard A/S står bag adskillige kantineløsninger hos flere ministerier og styrelser. Flere af disse kantiner har elite-smileys, og derfor ærgrer det Jens Nørgaard ekstra, fortæller han.

»Sådanne ting sker desværre. Det er første gang i 27 år, vi har haft sådan en sag, og vi lægger os fladt ned.«

Herunder kan du se den fulde kontrolrapport.

Første del af kontrolrapporten.
Første del af kontrolrapporten. Foto: www.findsmiley.dk
Vis mere

Anden del af kontrolrapporten.
Anden del af kontrolrapporten. Foto: www.findsmiley.dk
Vis mere