Det ærgrer professor Niels Egelund, at flere skoler giver op på de lange skoledage og lektiecaféer.

København: "Det er virkelig ærgerligt", at flere skoler dropper de lange skoledage til fordel for to lærere i undervisningstiden, mener professor Niels Egelund fra DPU ved Aarhus Universitet.

Han har været stor fortaler for skolereformen og mener netop, at de længere skoledage, "var det allermest spændende" ved den nye folkeskole.

Derfor mener han også, at skoler i eksempelvis Hvidovre Kommune giver op for let, når de nu bruger en smutvej i lovgivningen, som giver mulighed for at erstatte den understøttende undervisning med en toundervisningsordning.

- Det er et udtryk for, at man ikke prøver seriøst at skabe den her varierede skoledag, hvor man kombinerer teori og praksis.

Ifølge Berlingske har ni kommuner i landet allerede givet skolelederne mulighed for at konvertere hovedparten af den understøttende undervisning til to lærer.

Det sker, efter at undervisningsminister Ellen Trane Nørby (V) i januar understregede muligheden over for landets kommunalbestyrelser i et notat.

/ritzau/