Lyt til artiklen

BT kan nu afsløre, at journalist Lars Abild har talt usandt i forløbet om det skandaleombruste kommunikationsselskab Waterfront.

Lars Abild har udtalt, at han aldrig vidste, at DSB var kunde hos Waterfront, hvor han selv arbejdede som fast freelancer. Men BT er i besiddelse af mails, der tydeligt dokumenterer, at Lars Abild vidste, at Waterfront var kunde hos DSB.

Søndag aften bragte Danmarks Radio en afslørende historie i 21 Søndag om, at DSB havde betalt kommunikationsbureauet Waterfront for at hyre journalist Lars Abild og fodre ham med så mange opgaver, at han ikke havde tid til at beskæftige sig med at skrive kritisk om DSB. Det er ellers journalistens spidskompetence. Angiveligt havde DSB betalt fem mio. kr. over en periode på to år.
 
21 Søndag lagde desuden en mailkorrespondance frem fra Waterfronts direktør Lars Poulsen til DSBs underdirektør Peder Nedergaard Nielsen, hvor i Lars Poulsen skriver:

- Bureauet har i en årrække samarbejdet med Abild for at sikre, at han afstår fra at presse DSB i medierne, står der.

Siden den historie har Lars Abild udtalt - blandt andet til Fagbladet Journalisten og BT - at han ikke vidste, at DSB var kunde hos Waterfront.

Men den 7. juli 2010 skrev Lars Abild følgende ordlyd i en  mail til Waterfronts direktør Lars Poulsen:

- I og med, at Waterfront arbejder for DSB er det næppe helt tilfældigt, at vi mødtes med Søren Eriksen (tidligere adm. direktør i DSB. Redaktionen), skrev Lars Abild.

(Se klip fra mailen her.)

BT er i besiddelse af hele mailen, som er del af en diskussion om arbejdsforholdene i Waterfront.

BT bringer i tirsdags-avisen ellers følgende udtalelser fra Lars Abild.

Har du ikke været for naiv, siden du ikke har opdagede, hvad der skete?

- Set i bakspejlet har jeg da nok været for naiv. Men jeg har fået at vide, at man i Waterfront har gjort rigtig meget for, at jeg ikke skulle opdage, at firmaet samarbejdede med DSB. Jeg blev eksempelvis ikke inviteret med til morgenmøderne, hvor der blev talt om DSB.

Du er en skarp journalist og skulle måske have lugtet lunten?

- Jeg troede hensigterne fra Waterfront var reelle, men det har også været noget af et setup, der var sat i gang for, at jeg ikke skulle opdage noget. De undlod også at sætte DSBs logo op på væggen, selv om alle de andre kunders logoer var sat op, sagde Lars Abild i går.

Selvom Lars Abild har sagt nogle forkerte ting, så tager det ikke presset af Waterfront. Det erkender Waterfronts direktør.

- Men det er simpelthen ikke korrekt, når Abild siger, at han ikke vidste, at vi arbejdede for DSB, siger Lars Poulsen.

Lars Abild erkender nu overfor BT, at han godt var klar over, at der var en forbindelse mellem DSB og Waterfront. Han var dog ikke klar over omfanget. Han fastholder at Waterfront forsøgte at skjule, at de modtog op mod 200.000 kr. om måneden fra DSB.

- Jeg har ikke kendt til omfanget af DSBs kundeforhold i Waterfront med cirka to mio. kr. om året før sidste efterår i øvrigt fordelt på flere konti, og DSB var dermed bureauets største kunde, skriver Lars Abild i en mail til BT og fortsætter:

- Jeg har aldrig lagt skjul på, at der måtte være en forbindelse mellem Waterfront og DSB. Ellers ville Lars Poulsen vel ikke komme rendene af flere gange, for at spørge, om jeg ville have et møde med den nu fyrede topchef i DSB, Søren Eriksen. Jeg spiste middag med Søren Eriksen og Lars Poulsen på Hellerup Havn. For mig var det et forsoningsmøde efter, at Søren Eriksen havde beskyldt mig for at arbejde for Arriva og være fyret fra Berlingske Tidende overfor daværende generaldirektør Kenneth Plummer. Begge dele er løgn, skriver han.