Som konceptkunstner er Lars Vilks mest interesseret i at diskutere, hvad kunst er. En hundetegning kom dog til at overdøve alle andre intentioner, han måtte have haft.

Hvis man er af den overbevisning, at god kunst skal provokere, kan man næppe finde en »bedre« kunstner end den 68-årige Lars Vilks, der siden 70erne har produceret kunstværker, der har været torne i øjnene på såvel islamister som den etablerede kunstverden i Sverige.

Trods en omfattende kunstteoretisk baggrund er Lars Vilks håndværksmæssigt selvlært som kunstner, hvilket gør ham beslægtet med landsmanden Dan Park, der også har specialiseret sig i provokunst. Vilks’ <saxo:ch value="226 128 147"/> i fysisk forstand – største kunstværk er konstruktionen af flere trætårne bygget af drivtømmer midt i naturreservatet Kullaberg i Skåne. Hans langt mest omtalte kunstværk er dog en mindre tegning, der forestiller Muhammed udstyret med hundekrop.

Lars Vilks blev født i Helsingborg af lettisk-svenske forældre. Han har en doktorgrad i kunsthistorie fra Lunds Universitet i 1987 og har siden blandt andet undervist på Oslos Kunstakademi fra 1988 til 1997. Derefter var han indtil 2003 professor i kunstteori på Bergens Kunstakademi.

Lars Vilks arbejder har rod i den såkaldte konceptuelle kunst, hvor man i højere grad vægter ideer snarere end æstetiske værdier eller politiske budskaber. Det er med andre ord kunst, der stiller spørgsmålstegn ved, hvad kunst overhovedet kan defineres som, snarere end kunst, der prøver at »se godt ud.« Ofte har konceptuelle værker fokus på kunstnerens rolle i samfundet og i kunst­institutioner.

Lars Vilks har i denne ånd tilmeldt sig selv som et stykke kunst til en forårsudstiling i Vikingsberg, ligesom også Vilks’ bil er blevet udnævnt til at være kunst.

Vilks har selv beskrevet sit eget kunstneriske håndelag som »begrænset«, men derudover har der været en tendens til at ignorere ham i det svenske kunstestablishment. Det skyldes ikke primært provokationerne i sig selv, selv om svenske gallerier typisk er meget forsigtige med at udstille kunst, der går på tværs af »det politisk korrekte«, men snarere, at Lars Vilks værker ikke regnes for interessante nok.

Moderna Museet i Stockholm ejer dog værker af Lars Vilks, heriblandt skulpturen Omphalos.

Vilks har haft langvarige kontroverser med de svenske myndigheder på grund af sine kunstaktiviteter i naturreservatet Kulla­berg, hvor træskulpturerne »Nimis« og »Arx« er placeret. Konflikterne er løbende blevet fulgt af de svensk medier og har haft en tendens til helt at overskygge de øvrige intentioner med værkerne.

I 2007 blev Lars Vilks involveret i en international kontrovers, efter at han i en serie tegninger tegnede den islamiske profet Muhammed som en hund. Tegningerne var oprindeligt beregnet til at blive vist på en lokal kunstudstilling uden for Karlstad i Värmland, men udstillingen blev sløjfet af sikkerhedsgrunde. Flere andre gallerier afviste at udstille tegningerne, men tegningerne påkaldte sig først international opmærksomhed, da en af dem blev bragt i en svensk avis.

Denne offentliggørelse førte til protester fra muslimske organisationer i Sverige samt fordømmelser fra flere udenlandske regeringer, herunder Iran, Pakistan, Afghanistan, Egypten og Jordan.

Vilks modtog adskillige dødstrusler og er i dag tvunget til at leve under politi­beskyttelse. Adskillige planer om at myrde Lars Vilks er blevet afværget tidligere, senest i 2010 da syv personer blev anholdt i Irland, angiveligt for at planlægge et attentat på Vilks. Den 11. maj 2010 blev Vilks overfaldet, mens han gav et foredrag om ytringsfrihed ved Uppsala Universitet. Foredraget blev holdt i forbindelse med visningen af en film af en iransk kunstner, en film der handlede om islam og homoseksualitet.

I 2013 lykkedes det Vilks for første gang siden offentliggørelsen af hundetegningen at udstille sine værker offentligt. 150 værker blev udstillet i et Malmø-galleri, og Lars Vilks sagde ved denne lejlighed, at han forsøgte at »distancere sig fra historien om Muhammed skildret som hund.«

»Jeg håber, at denne udstilling kan afdramatisere den mærkelige ophidselse, som jeg har levet under i mange år,« sagde Lars Vilks til den svenske avis Expressen.

Lørdagens attentatforsøg viser, at det ønske næppe er blevet efterkommet af omverdenen.