Det er David mod Goliat, når det danske tøjmærke Rains trækker populære Zara i retten for plagiat.

Rains er et aarhusiansk mærke, der er særdeles kendt deres moderigtige regntøj, der sælges i over 20 lande. Især deres regnfrakker og regnjakker er i høj kurs, og det er også de to modeller, der nu danner rammen om en retssag. Rains beskylder nemlig det spanske tøjmærke Zara for at sælge to stykker regntøj (en regnfrakke og en regnjakke), der er noget nær identiske med to lignende modeller fra Rains. Derfor lægger det danske mærke nu sag an mod modekoncernen Inditex, der blandt ejer Zara. Det skriver Børsen.

Det drejer sig modellerne 'parcacoat' og 'jacket' fra Rains, som det danske mærke mener, at Zara har kopieret. Farverne er identiske, designet er næsten det samme og flere små detaljer optræder på begge jakker. Og det kan meget vel være, at du har set noget af det omtalte Zara-regntøj i Danmark, for det store, spanske mærke har fire butikker herhjemme og har også en dansk webshop. De to regnfrakker kan ses på nedenstående billede - den til venstre er fra Zara, og den fra Rains er til højre. Bedøm selv, om der er tale om kopiering eller bare lidt inspiration:

Her ses til venstre jakken fra Zara og til højre jakken fra Rains. Lighederne er mange.
Her ses til venstre jakken fra Zara og til højre jakken fra Rains. Lighederne er mange.
Vis mere

Daniel Brix Hesselager ejer det danske regntøjs-mærke, og det er ham, der har truffet beslutningen om at byde en af de største tøjmærker i Europa op til dans. Nedenfor uddyber han over for BT, hvorfor han vil kæmpe den kamp:

Hvorfor vælger i at hive Inditex i retten for Zara-regnfrakkerne?

»Zara har markedsført regnjakker, der er meget identiske med vores. En almindelig forbruger vil umiddelbart ikke kunne se forskel. De har lavet meget få ting om i forhold til vores, og det er kun for at skære omkostninger væk. Det drejer sig blandt andet om et rygskjold«

Men er det ikke et vilkår i modeverdenen, at man får inspiration for hinanden?

»Jo, det er helt fint, at man lader sig kraftigt inspirere af hinanden. Der er også flere danske mærker, der har laver regnfrakker, der ligner vores, og det lovpriser vi. Men der er forskel på at lade sig inspirere og så plagiere. Med de her Zara-regnfrakker er det helt tydeligt, at de har kopieret os.«

Det kommer til at være en lang retssag og kommer til at koste jer mange penge, hvis I ikke vinder sagen, så hvorfor bruge så mange ressourcer på det?

»Hvis vi ikke gør noget, så accepterer vi bare, at alle kan bruge vores designs. Nogle andre mærker ville måske lade være med at lægge sag an, hvis de havde fået kopieret ét par sko ud af 100 sko, men de her regnjakker er jo et af vores kerneprodukter. Og så er der også noget principielt i det, for når vi skal køre sådan en sag her, så skal vi som lille virksomhed allokere et stort beløb, og det skræmmer tit. På den måde vinder de store virksomheder, og det er jo uretfærdigt.«

I vil have Zara til at stoppe med at sælge regnfrakkerne, men ønsker I også at få en økonomisk kompensation?

»Ja, vi går også efter at få et beløb for de regnfrakker, de har solgt. Lige nu er det svært at vurdere, for vi skal jo finde ud af, hvor mange de har produceret og solgt. Zara har vel på den gode side af 10000 butikker i verden, og hvis de bare har solgt ti jakker i hver butik, så kan du selv lave regnstykket. Det her er jo en kæmpe sag.«

Kunne I ikke have henvendt jer til Zara, før I lægger sag an?

»Det har vi gjort. Vi tog tidligere kontakt til deres spanske afdeling gennem vores agent i Spanien, men de sælger dem stadig. De har jo heller ikke ønsket at udtale sig til medier omkring denne her sag, men det kunne da være interessant at høre mere om deres holdning til kopiering? Er det en del af deres forretningsmodel? Kopierer de bare og tager de sager, der så måtte komme?

Vinder i sagen?

»Haha, det er jo svært at sige. Men vi har lige kørt en lignende sag mod en dansk virksomhed, og den fik vi medhold i. Så der har vi jo i hvert fald rettens ord, for at vores produkter er beskyttede.«