____simple_html_dom__voku__html_wrapper____>____simple_html_dom__voku__html_wrapper____>Under sloganet "Saml, lær og leg!" har både Bilka og Føtex gennem de seneste uger delt duftende dyrekort ud til børn. Kampagnen har haft stor succes blandt varehusenes mindste kunder, men nu viser det sig, at børnene kan have fået andet end kundskaber ud af legen med de eksotiske dyr. Dyrebillederne kan nemlig indeholde allergifremkaldende stoffer. Det skriver avisen Det Grønne Område

Vender man pakkerne med samlekort, bliver man mødt med en advarsel om, at kortene kan give irritation af huden.

"Advarsel! Nogle duftstoffer brugt på specialkort kan forårsage irritation af huden. Undgå kontakt med øjne. Indeholder Benzyl benzoate, D-limonene."



Begge stoffer er ifølge Astma og Allergiforbundet særligt allergifremkaldende. 

- Både benzyl benzoate og D-Limonene er et parfumestof og blandt de 26 deklarationspligtige, fordi de er kendt for at være særligt allergifremkaldende, siger rådgivningschef Bettina Hjorth til Det Grønne Område.

Dansk Supermarked forsvarer sig med, at loven bliver overholdt.
 
- Mængden af stofferne ligger under den tilladte værdi i forhold til legetøjsbekendtgørelsen. Der er forskellige kort, nogle har duft, nogle har struktur, nogle lyser i mørket. De giver en anden oplevelse end flade, endimensionelle kort. Det er en kampagne, der er kørt andre steder i Europa, forklarer Mads Hvitved Grand, der er pressechef hos Dansk Supermarked.

Alligevel overvejer Dansk Supermarked at ændre proceduren, hvis kampagnen bliver gentaget. 

- Hvis kampagnen skal gentages, så er det en overvejelse, om vi skal have duftkort med eller ej. Det er noget kunderne går op i, vi er blevet spurgt til stofferne på Facebook, siger han.