Mens det går knap så godt for discountsupermarkederne, der er havnet i en barsk discountkrig, hvor senest Kiwi har måttet lade livet, så går det anderledes forrygende for en anden dansk detailkæde med et anderledes koncept. Faktisk går det så godt, at Søstrene Grene er i gang med en gigantisk investering til 160 millioner kroner, skriver Børsen.

Det startede med en enkelt butik i gågaden i Aarhus, hvor det aarhusianske ægtepar Inger Grene og Knud Olsen fik en god ide.

Egentlig var det den tidligere balletmester Knud Olsen havde, der i 60’erne havde valgt at skifte balletsalen ud med detailhandel. Men Knud Olsen manglede et økonomisk overblik, og han havde flere knap så succesfulde forsøg på at skabe en forretning ved for eksempel at sælge skumgummi eller kombinerede antikviteter med skotskternede tæpper.

Men så mødte han Inger Grene, der havde et godt tag på økonomien, og så begyndte succesen. I 1973 lagde de grundstenen til det, der skulle vise sig at blive deres livsværk. Sammen med Inger Grenes søster Ruth skabte de Søstrene Grene.

En butik, der siden har fået stor succes med deres meget anderledes koncept, hvor der sælges alt fra krydderier og isenkram til møbler og andet boligtilbehør – alt til meget lave priser.

Søstrene Grene har især de seneste år vokset gigantisk, efter at Knud Olsen og Inger Grenes to sønner, Mikkel og Cresten Grene overtog imperiet.

Ud over en stor udvidelse af antallet af butikker i Danmark, har kæden også indtaget markeder i Tyskland, England, Frankrig og Spanien. I alt har kæden for tiden omkring 150 butikker, men det går så stærkt, at Søstrene Grene for tiden åbner to nye butikker om ugen, skriver Børsen i tirsdagens trykte udgave.

De to brødre Cresten Grene (tv) og Mikkel Grene (th) har nu overtaget Søstrene Grene efter deres forældre.
De to brødre Cresten Grene (tv) og Mikkel Grene (th) har nu overtaget Søstrene Grene efter deres forældre.
Vis mere

Og derfor har det også været nødvendigt med en kæmpe udvidelse af lageret for at følge med ekspansionen. Søstrene Grene har derfor valgt at investere hele 160 millioner kroner i et nyt logistikcenter ved Aarhus, hvor der vil være kapacitet til at håndtere hele 350 butikker.

I dag kendes Søstrene Grene blandt andet for deres specielt designede møbler og boligtilbehør, men sådan har det ikke altid været. Da butikken åbnede i 1973 var vareudvalget et noget andet. Knud Olsen og de to Grene-søstre kørte blandt andet i Metro og fyldte bilen op med hvidløgsranker og andre madvarer, som de siden solgte i butikken. Desuden tjente parret en del penge på at sælge garn til udlandet, har Berlingske tidligere beskrevet.

Men strikketrenden uddøde og det samme gjorde garnbiksen, og pludselig i 1980’erne tog Søstrene Grene fart. Parret var begyndt at sælge stearinlys, tekander og mange andre småting til billige penge i deres specielt indrettede og spændende butik, hvor Knud Olsens fortid som balletmester også slog igennem. Kunderne blev ført gennem de små gange til tonerne af Vivaldi, mens de særlige lys med spot på varerne gav associationer til en scene.

Den specielle stemning virkede, og Søstrene Grene udviklede sig til en kæmpe succes, der dog krævede en indsats fra hele familien.

»Vi boede i stuen og havde forretning på 1. sal og lager på loftet. Jeg kan huske, at min mor og far havde købt en masse varer ude i Kina, og pludselig løb der hvide rotter over det hele i stuen. De var på en eller anden måde kommet med hjem, så dengang har man nok ikke gasset containere, som man gør i dag. Forretningen gennemsyrede alt. Mine forældre arbejdede meget i butikkerne, og min bror og jeg var altid med inde og hjælpe. Når man fik fri fra skole, tog man ind til byen og hjalp til i butikken«, har Mikkel Grene tidligere fortalt i et interview med Berlingske.

Det specielle ved Søstrene Grene er bl.a. den meget specielle og unikke stemning i butikken.
Det specielle ved Søstrene Grene er bl.a. den meget specielle og unikke stemning i butikken. Foto: David Leth Williams / Scanpix
Vis mere

Siden er det gået slag i slag for den danske kæde, der fortsat er familieejet. Og især de seneste år er man begyndt at ekspandere vildt, efter at Søstrene Grene også er begyndt at have egne designere og egne produkter.

De to brødre har ingen planer om sælge, har de flere gange fortalt. Men udvide, det skal de i den grad blive ved med. Det fortæller adm. direktør Mikkel Grene til Børsen. Men det skal ske ved at bevare kædens unikke stemning:

»Vi kører med det samme koncept i alle lande. Uanset om det er ung kvinde i Aarhus, der kommer ind i butikken eller en japansk forretningsmand i slips og jakkesæt i Tokyo, så appellerer oplevelsen til dem på samme måde,« siger Mikkel Grene, der også fortæller, at kæden trods den store succes endnu ingen planer har om at lancere en onlinebutik.