Den nye danske film 'Mens vi lever' med instruktøren Mehdi Avaz, som får præmiere i landets biografer den 26. oktober, reklamerer som så mange andre film med plakater i bybilledet.

Men nu er plakaten blevet forbudt i København, fordi den forestiller de to skuespillere Julie Christiansen og Sebastian Jessen ligge med bare overkroppe på et gulv med et rødt tæppe trukket op til midt på maven.

Derfor er der frit udsyn til begge skuespilleres bare brystkasser, og det må man åbenbart ikke vise i det københavnske bybillede, skriver skuespiller Julie Christiansen på Instagram, hvor hun tydeligt giver udtryk for, at det må være på grund af hendes kvindebryster, at plakaten er blevet forbudt.

’Vores plakat skal censureres i det københavnske bybillede mellem busser, som opfordrer folk til at købe et par nye bryster så vi kan blive glade ..Og jeg som så et æstetisk smukt og uskyldigt moment mellem to ligestillede mennesker - jeg må lige komme ind i kampen og få de seksualiserende briller på,’ skriver hun i et opslag på det sociale medie, hvor hun deler to billeder – et af filmplakaten og et af en Nygart-reklame, der også viser bare bryster.

Nygart er en plastikkirurgisk privatklinik, som i flere år har reklameret med, at kvinder kan købe nye bryster hos dem. I sommer blussede diskussionen om de pågældende reklamer op, da DR skrev om en aktivistgruppe, der ville sætte 1.000 plakater op i hovedstanden for at sætte fokus på unaturlige kropsidealer.

Alligevel hænger reklamerne trygt og godt på siden af busserne den dag i dag, mens reklamen for 'Mens vi lever' tilsyneladende kan støde nogen nok til, at den ikke må hænge i bybilledet.

I foråret fik filmen mange roser med på vejen, da den blev vist i Cannes til en række internationale markedsfolk. Filmen har fået gode anmeldelser og er helt særlig på den måde, at den er lavet udenom de etablerede systemer og til meget færre penge, end en filmproduktion normalt koster - og så er den rigtig god, skrev Soundvenue tilbage i maj.

Tidligere på efteråret, i september, delte Julie Christiansen et billede af den fulde plakat på Instagram og skrev: ’Jeg er rigtig stolt af den her plakat. Her ligger vi nemlig, helt ens, helt lige og det synes jeg er smukt og vigtigt - både for filmen og i det hele taget!’

Reklamen var for hård kost for reklamefirmaet AFA JCDecaux, der af Københavns Kommune har fået retten til at reklamere på buslæskure og læskræme i hovedstaden. De foreslog ifølge Ekstra Bladet, at Julie Christiansens brystvorter enten blev pixeleret, eller at tæppet blev trukket længere op, så det dækkede deres overkroppe.

AFA JCDecaux kom med følgende begrundelse for, at plakaten skulle laves om: 'Vores interne jurist og city relation afdeling, har afvist det originale kreativ, da det stred mod indhold og forpligtelser i henhold til vore koncessionsaftaler,' og i et mailsvar uddyber den administrerende direktør for AFA JCDecaux, Anders Axelsen, til Ekstra Bladet:

'(...) Outdoormediet er unikt på den måde, at modtageren af budskaberne ikke selv kan fravælge at se dem. Derudover er en vigtig egenskab for mediet, at det er et massemedie, hvilket betyder at alle aldersgrupper og mennesketyper vil se plakaten, når først den er opsat. (...). Vurderingen er hver gang foretaget af os indenfor de rammer vi har i vores kontrakter. Det er i hvert tilfælde en vurdering som foretages af en udvalgt gruppe på 5 personer, som vurderer egnetheden af plakaten, inden vi enten accepterer eller fremsender forslag på tilretninger,' skriver han blandt andet.