Fem små kroner kan efterhånden ikke engang finansiere et stykke chokolade i kiosken. Men det forholdsvist beskedne beløb kan sagtens blive en større sag ved de danske domstole. Det må Pernille Svensson sande, som oven i købet er havnet i registeret over dårlige betalere RKI, på grund af en langvarig konflikt med parkeringsselskabet Europark, som netop tager udgangspunkt i en p-billet til præcis fem kroner.

Pernille Svensson har nemlig fået en parkeringsafgift på 650 kroner efter at hun en efterårsdag i 2014 parkerede sin bil på parkeringspladsen lige ved Roskilde Station. Hun skulle nå toget, så da det viste sig, at parkeringspladsens sms-service ikke virkede, og hun ikke kunne finde betalingsautomaten, så ringede hun straks til telefonnummeret, som man netop skulle ringe til, når der var problemer.

»Der var en sød pige i den anden ende, men hun kunne heller ikke få det til at fungere,« siger Pernille Svensson.

Men så foreslår medarbejderen en alternativ løsning. Pernille Svensson kan få lov at betale de fem kroner via det nu hedengangne mobilbetalingssystem Paii. Hun skal bare lige oplyse sin bils registreringsnummer.

»På det tidspunkt er jeg allerede ved toget, da jeg ellers ville komme for sent afsted. Jeg kan simpelthen ikke huske min nummerplade, men medarbejderen foreslår, at vi bare skriver en 'dummy' nummerplade, som altså ikke er den rigtige. Til gengæld skal jeg så af tekniske årsager betale først fire kroner og så en enkelt krone bagefter via Paii. Så vil alt være i orden, da de knytter min betaling til mit mobilnummer i stedet for nummerpladen,« siger Pernille Svensson.

Herefter betaler Pernille Svensson som anvist, afslutter samtalen efter at have forvisset sig om, at der er betalt og tror nu, at den hellige grav er velforvaret. Det er den langt fra.

Pernille Svensson får nemlig en parkeringsbøde, som hun dog nægter at betale. Hun kan også fremvise kvitteringer for sit køb. Herefter begynder en længere mailen frem og tilbage med Europark og Euroincasso, som opkræver penge på vegne af Europark.

»Jeg svarer troligt tilbage på samtlige henvendelser på sagen. Jeg får bare 'robotsvar' tilbage, som ikke har noget med mine indsigelser at gøre,« siger Pernille Svensson.

Men efter otte måneder skriver Euroincasso, at de slet ikke bestrider, at Pernille Svensson har betalt de fem kroner for sin parkering. Hun har bare gjort det forkert. En skrivelse, som BT er i besiddelse af.

»Det er en forudsætning for, at parkeringskontrolløren kan udføre sit job, at en parkeringstilladelse gennem EasyPark (Europarks samarbejdspartner på p-pladsen. Redaktionen) bliver registreret korrekt,« skriver en af Euroincassos medarbejdere, som alene underskriver sig 'Patrick'.

Han gør opmærksom på, at Pernille Svenssons har betalt for en dummy-nummerplade med cifrene 555J388R i stedet for sin egen bil. Derfor fastholdes bøden.

Pernille Svensson skriver igen tilbage, men hører så ikke et suk fra Europark, EasyPark eller Euroincasso før januar 2018. Nu skal hun pludselig betale knap 2.500 kroner, da hendes sag har været i retten. Hun var blevet indkaldt til retsmødet via E-boks, men har grundet travlhed i hendes virksomhed overset indkaldelsen.

»Jeg troede, at sagen var gået i sig selv. Jeg skriver prompte til dem for at bede dem bekræfte, at sagen er droppet, da jeg håber det er en fejl. Men jeg får hurtigt svar tilbage om, at det er den ikke. Dagen efter ringer min bankrådgiver mig op og fortæller, at nu er jeg registreret i RKI,« siger en rasende Pernille Svensson.

Hun forklarer, at hun sagtens kan betale de 2.500 kroner, som det cirka koster hende for hende at afslutte sagen. Men det har hun ikke tænkt sig.

»Jeg vil simpelthen ikke finde mig i det. Jeg har betalt for min parkering. De har bekræftet flere gange, at jeg har betalt, så kan man ikke bare stange bøder ud,« siger hun og fortsætter:

»Når man har en lille virksomhed, så skal man gøre meget op i hvor mange advokatudgifter, som man kan og vil betale. Og den type sager her kan trække ud i flere år,« siger hun.

Pernille Svensson afventer nu rettens tilbagemelding på, om sagen genoptages. Hun overvejer desuden selv at sagsøge Europark, da hun mener det er uretmæssigt, at hun er havnet i RKI og det skader hendes omdømme.

BT har kontaktet Europark, som ikke ønsker at svare på spørgsmål telefonisk. BT har derfor sendt en mail, men ikke modtaget svar.