En løs hund i bilen kan ikke bare være forstyrrende for bilens chauffør, men vil også være som et flyvende missil under en ulykke, hvor man kolliderer frontalt.

Det kan være en farlig affære at have en løs hund med sig i bilen på søndagsturen. En løs hund kan forstyrre chaufføren, så han holder øje med den i stedet for at holde øje med trafikken, og det kan skabe farlige situationer, påpeger specialkonsulent hos Rådet for Sikker Trafik Pernille Ehlers:

»En urolig hund, der fiser rundt i bilen, vil forstyrre chaufføren, for så vil han bruge energi på at holde øje med den i stedet for at holde øje med trafikken. Det er både farligt for billisten selv, men bestemt også for andre billister«, siger hun.

Er uheldet ude, og man kolliderer frontalt med sin bil, vil en løs hund bevæge sig fremad i bilen med høj hastighed. Bliver man ramt, vil hundens vægt være langt højere end dens normalvægt, fordi hastigheden øger vægten, og det kan have alvorlige konsekvenser, understreger konsulent hos FDM Dennis Lange:

»En hund, eller andet, der ikke er spændt fast, vil jo som udgangspunkt fare igennem kabinen. Det vil medføre skader på dyret selv, men også på passagerer i bilen. Man slipper næppe godt fra at få en fyrre kilo tung labrador i nakken«, siger han.

30 kilo bliver hurtigt til over to tons
Bliver du ramt af din labrador på omkring 30 kilo ved en frontal kollision ved 90 km/t, vil det svare til at blive ramt af lidt over to ton. Det viser beregninger lavet af nichesitet www.hundenyheder.dk.

Karoline Schreiner Pedersen har haft hund det meste af sit liv. Hende og hendes familie har en Golden Retriever, der hedder Ronja.

»Vi spænder ikke rigtigt Ronja fast, når vi er ude at køre. Hun sidder for det meste på forsædet mellem vores ben. Der synes jeg, at hun sidder fint«, siger den 21-årige hundeejere, der til daglig bor på Amager i København.

På trods af, at Ronja er otte år gammel, er det først inden for det seneste år, at familien har fået installeret et gitter, så Ronja kan sidde i bagagerummet. Og det er for det meste kun på de lange ture.

Er ikke klar over risikoen
Karoline Schreiner Pedersen er ikke klar over, at en hunds vægt øges så markant, hvis man kolliderer frontalt, og har den siddende løst i bilen.

»Gud, hvor sindssygt! Det vidste jeg godt nok ikke. Det synes jeg er vildt. Jeg skal ikke have en hund i nakken, det kan jeg da godt sige dig«, siger hun.

Karoline Schreiner Pedersen vil fremover ændre vaner, når det kommer til at have Ronja med i bilen.

»Jeg vil tænke over det næste gang, jeg skal have hende med i bilen. Det er da klart. Jeg vil også sige det videre, for jeg kender rigtig mange, der ikke spænder deres hund fast. Det er nok fordi, det er det nemmeste, når hunden kan finde ud af at sidde stille. Men det er jo åbenlyst farligt. Også for hunden, hvis man nu skal bremse«, siger hun.

Dyr er som gods
Der er ingen dansk lov, der dikterer, hvordan et kæledyr skal placeres i bilen, forklarer Dennis Lange fra FDM.

»Der findes ikke lovgivning, der specifikt omhandler hunde eller andre kæledyr i bilen, men lovgivningsteknisk, så er dyr inde under det, der hedder gods. Og det er der regler om«, siger han.

Det bekræfter specialkonsulent Pernille Ehlers fra Rådet for Sikker Trafik, der understreger, at en hund ligesom gods skal være placeret, så det er muligt at køre sikkert.

»Hvis det ikke er anbragt sådan, at føreren kan kigge ud af vinduet og kan køre bilen sikkert, så er det ulovligt, og det kan f.eks. være, hvis man har en kæmpe stor hund på skødet. Det må man ikke«, siger hun.

På trods af, at der ikke findes specifik lovgivning om kæledyr i bilen, så har både FDM og Rådet for Sikker Trakfik et godt råd:

»Du skal sikre din hund, og du skal sikre dig selv mod at blive ramt af hunden, hvis det går galt. Spænd den fast med en sikkerhedssele eller om i bagagerummet med et gitter for eller i et hundebur, som er spændt fast«, understreger Pernille Ehlers.

Denne artikel er skrevet af journaliststuderende fra Roskilde Universitet som en del af et samarbejde mellem bt.dk og Journalistik på RUC.