Palle Staffeldt blev ved en fejl opkrævet 2.000 kr. af YouSee i august i fjor.

En tre måneder lang kamp med YouSee for at få 2.000 kr. tilbage. Det måtte it-ingeniør Palle Staffeldt igennem, da han uretmæssigt pludselig blev opkrævet en ekstra regning fra YouSee på en tv-boks, der for længst var afleveret.

Betalingen skete automatisk over Palle Staffeldts Dankort, og det gjorde, at banken ikke kunne stoppe betalingen, uden at han spærrede hele Dankortet. Og YouSee kunne ikke bare betale pengene tilbage.

Palle Staffeldt bor sammen med familien på Amager i København og er bundet til YouSee som kunde på grund af ejerforeningen. Han har flere gange skullet have en ny tv-boks, og det har hidtil ikke givet nogen kvaler, men i sensommer gik det galt. Det skriver business.dk.

»I slutningen af august får vi skiftet en boks og lidt over en uge efter, får jeg et brev fra YouSee, hvor de skriver, at de havde tænkt sig at hæve små 2.000 kr. Det var betaling for en ikke afleveret boks ifølge YouSee,« siger Palle Staffeldt, der forholdvis hurtigt kunne få overbevist YouSee om, at han ikke skulle betale den pågældende regning.

Men dermed var problemerne ikke overstået:

»Jeg ringede først til banken for at få den til at stoppe betalingen. Min bankrådgiver sagde, at det kunne de ikke. Og det var faktisk noget skidt med alle de betalinger direkte på kortet, for man kan ikke gøre noget ved dem, medmindre man spærrer Dankortet. Det er først for nylig gået op for mig. Og man spærrer jo ikke et Dankort på grund af en betaling,« siger Palle Staffeldt, der således nåede at betale regningen og måtte tage næste skridt i form af en kamp med YouSees kundeservice.

Var ikke lydhør

»Jeg ringede til kundesupport, men de sagde, at de ikke umiddelbart kunne gøre noget ved mine penge. Der ville komme et brev. Det gjorde der også, men der stod blot i korte træk, at jeg skulle henvende mig til kundesupport for at få mine penge igen. Jeg holdt fast i, at det var urimeligt, at jeg skulle gøre et stykke arbejde for at få pengene retur, når YouSee uretmæssigt havde trukket dem på mit kort,« siger Palle Staffeldt, der sågar henvendte sig i en TDC-butik, men der var der hellere ikke noget at gøre.

Han prøvede ligeledes at komme til at tale med en chef i kundesupport, men det var ikke muligt, hvilket han er stærkt utilfreds med.

»TDC er en mastodont at slås med, og den er ikke særlig lydhør over for deres kunder. Ved en tilfældighed kom jeg efter næsten tre måneder til at tale med en i kundesupport, der sagde, at han kunne klare det for mig med at sende pengene retur. Han skulle bare have et kontonummer. Selv om beløbet ikke er så stort, virker det besynderligt, at YouSee er i stand til at hæve penge fra ens kort, mens de ikke bare kan gøre det modsatte,« siger Palle Staffeldt, der nævner, at han lige efter jul stadig ikke har fået pengene retur.

YouSee-direktør Rene Brøchner udtaler generelt om kortbetalinger:

»Hvis det er sådan, at pengene er blevet trukket ved en fejl, kan kunden vælge enten at få beløbet modregnet en kommende regning eller at få dem udbetalt. Det sidste foregår ved, at man går ind på et link, som vi sender, og fortæller, hvor man vil have pengene overført. Og når man har gjort det, bliver pengene overført med det samme,« siger Rene Brøchner og understreger, at der godt kan gå nogle dage, inden kunden har pengene på vedkommendes konto.