Overlægers administrative arbejde er vokset. Behandlinger og operationer fylder mindre i det daglige.

København. Overlæger er blevet et sjældnere syn på stuerne på de danske sygehuse de senere år.

En rundspørge, som Overlægeforeningen har foretaget blandt 2736 overlæger viser ifølge Jyllands-Posten, at deres patientrelaterede arbejde nu udgør 55 procent af arbejdstiden.

Det er ni procentpoint mindre end det resultat, som man nåede frem til ved en tilsvarende undersøgelse i 2011.

Det svarer til, at overlægerne bruger 4,5 time mindre på at undersøge og behandle patienter og i stedet blandt andet laver administrativt arbejde.

Den udvikling bekymrer Lisbeth Lintz, der er formand for Overlægeforeningen.

- Der er mange regler for, hvad vi skal opfylde af krav i sygehusvæsenet. Det kan være gode ting, som hvor længe man skal vente på behandling.

- Men det gør også, at der skal registreres, om vi opfylder det. Det giver flere administrative opgaver, siger hun til Ritzau.

Lisbeth Lintz har svært ved at sige, hvordan overlægernes tid optimalt fordeler sig mellem administrativt og patientrelateret arbejde. Hun understreger dog, at 55 procent af tiden er for lidt til patienterne.

- Vi mener, at grænsen er nået. Vi skal ikke længere ned i timeantal i forhold til vores direkte kontakt med patienterne. Derfor må vi få kigget på, hvordan vi kan få luget lidt ud i de administrative procedurer, siger hun.

Men sundhedsøkonom Kjeld Møller Pedersen fra Syddansk Universitet minder om, at det er svært at undgå administrativt arbejde blandt overlæger.

- Vi glemmer, at vi med supersygehusene i fællesskab har skabt nogle kæmpeorganisationer med stor ledelsesmæssig kompleksitet, som ikke kan ledes med venstre hånd en tidlig morgenstund mellem stuegang og lægekonferencer, siger han til Jyllands-Posten.

Danske Patienters direktør, Morten Freil, minder også om, at lægernes tid ikke kun kan bruges på stuerne.

- Man skal ikke lave en modstilling mellem kolde og varme hænder og sige, at kun den tid, lægen bruger med patienten, gavner patienten.

- Dokumentation og forskning er ikke bare det kolde og det onde, men kan hjælpe patienterne og højne kvaliteten, siger han til avisen.

/ritzau/