En alvorlig bøde på 200.000 kr.

Sådan lyder kravet fra Forbrugerombudsmanden, når selskabet bag energidrikken Cult på torsdag bliver trukket i retten i Aarhus på grund af en flere år gammel, omstridt reklamefilm. Cult A/S er anklaget for at bruge vold som virkemiddel i en reklamefilm rettet mod børn og unge

Stridens kerne er reklamefilmen »Cult Raw Energy - not for kids« fra 2009, hvor en ung teeanagedreng går amok i nattelivet efter at have drukket den koffeinholdige energidrik. Blandt andet overfalder han og forulemper en række forbipasserende, begår røveri mod en kiosk og tisser ind ad en brevsprække.

»Vi vil nedlægge påstand om en bøde på 200.000 kr. for ulovlig markedsføring ved at have overtrådt den paragraf i Markedsføringsloven, der forbyder, at man i reklamer rettet mod børn og unge opfordrer til vold eller bruger voldelige virkemidler,« siger Katrine de Neergaard, souschef hos Forbrugerombudsmanden og procedør for Østjyllands Politi i sagen.

Et centralt stridspunkt i retten bliver, om reklamen faktisk er rettet mod børn. Det bestrider Cult.

»Vi er fuldstændig uforstående over for anklagerne. De er aldeles uberettigede. Vi skal selvfølgelig frifindes,« siger Brian Sørensen, stifter og ejer af Cult A/S, til bt.dk.

»Hovedspørgsmålet i sagen er, om reklamen kan opfattes som en direkte eller indirekte opfordring til at begå vold eller anden farlig eller hensynsløs adfærd. Det er vores helt klare opfattelse, at det ikke er tilfældet. Reklamefilmen er udarbejdet med inspiration fra musikvideoer og actionfilm, som er helt sædvanlige på tv. Hvis denne reklamefilm opfattes som ulovlig, bør en stor del af sendefalden også forbydes,« tilføjer Cult-stifteren.

»Filmen er absolut ikke rettet mod børn og unge under 18 år. Det er og har aldrig været, vores hensigt at markedsføre vores energidrik over for børn og unge. Vi har endda haft advarselstekst på emballagen i 17 år om det høje koffeinniveau i Cult, som ikke er egnet til bl.a. børn.«

»Jeg er af den klare holdning, at Cult opfordrer lige så lidt til hensynsløs adfærd og vold, som Rådet for Sikker Trafik opfordrer til at snakke i telefon når man kører bil i deres reklamefilm,« lyder det fra Brian Sørensen.

Reklamefilmen er produceret i 2009 og har bl.a. været vist på Cults egen hjemmeside og på YouTube. Desuden har en forkortet version også været vist på TV3.

»Dagen efter første henvendelse fra Forbrugerombudsmanden blev reklamefilmen fjernet fra TV og internettet. Vi er ikke bekendt med, hvor mange personer, der har set den eller deres alder,« oplyser Cult-stifteren til bt.dk.

Sagen vil komme for Retten i Aarhus på torsdag.

Retssagen har været lang tid undervejs, blandt andet fordi Cults advokat hævdede, at den pågældende bestemmelse i Markedsføringsloven var i strid med EUs direktiver. Det har EU-Kommissionen i mellemtiden afvist, og derfor kan sagen nu køre.