Teleselskabet Onfone vildledte i foråret sine kunder ved at love, at selskabet ikke har gebyrer, lyder det fra Forbrugerombudsmanden.

- For hos Onfone er der ingen gebyrer.

Ordlyden kommer fra en TV-reklame for teleselskabet Onfones produkter, som blev vist på landsdækkende TV i foråret. Ikke desto mindre blev alle nye kunder i selskabet pålagt et oprettelsesgebyr på 99 kroner. Derfor har Forbrugerombudsmanden politianmeldt selskabet for vildledende markedsføring.

I reklamefilmen blev det klare budskab illustreret ved, at reklamens frontfigur stoppede sin talestrøm i en længere pause, idet Onfones gebyrer blev beskrevet. Pausen blev efterfulgt af en speak, som lød »Så, det var vist det. For hos Onfone er der ingen gebyrer«. Senere i reklamen blev budskabet bestyrket både visuelt og ved speak med sloganet »Onfone – alt inkluderet. Punktum!«.

Men med en meget lille skrift fremgik det undervejs, at alle nye kunder alligevel skulle frem med pengepungen i form af oprettelsesgebyret på de 99 kroner.

Hovedbudskabet i reklamen er imidlertid, at der ingen gebyrer findes hos Onfone, og oplysningen om, at alle nye kunder skal betale et oprettelsesgebyr, er derfor en så væsentlig oplysning, at den ikke skal gemmes væk. Særligt ikke, når hovedbudskabet i markedsføringen er, at teleselskabet ikke har gebyrer, lyder det i Forbrugerombudsmandens argumentation for politianmeldelsen.

Vildledning i forbindelse med markedsføringsloven kan straffes med bøde, og i det konkrete tilfælde har Onfone over for Forbrugerombudsmanden oplyst, at man er indstillet på at betale en bøde.