DMI sandsynliggør nu, at en stor olieforurening i Kattegat ud for det sydvestlige Sverige kom fra Danmark.

En omfattende olieforurening i Sverige stammer fra et sammenstød mellem to skibe 20 sømil fra Thyborøn i Danmark.

Ifølge modelberegninger fra Danmarks Meteorologiske Institut (DMI) kommer olien, der blev opdaget ved den svenske kyst torsdag i sidste uge, nemlig højst sandsynligt fra en kollision ud for den jyske vestkyst.

Her stødte to skibe sammen lørdag den 10. september, og en stor mængde olie begyndte at strømme ud af fra det ene skib.

Godt en uge efter opstod der så olieproblemer ved Tjörn i det sydvestlige Sverige med en olieforurening i området, der ikke er set større i mange år.

Ved hjælp af DMI's oliespildsmodel kan man nu fastslå, hvordan oliens rute så ud. Og modellens resultater peger altså på, at olien kommer fra Danmark.

Ifølge oliespildsmodellen drev olien hurtigt ind gennem Skagerrak og undgik lige akkurat Skagen. Dernæst drev den videre mod Sverige, hvor den ramte kysten første gang natten mellem tirsdag den 13. og onsdag den 14. september.

Meldingen lørdag den 10. september lød, at der blev opsamlet op mod 60 kubikmeter olie ud for den danske vestkyst.

I det sydvestlige Sverige var der søndag fjernet omkring 150 kubikmeter olie.

Den store forurening i havet ud for Sverige kan skyldes, at oliemængden på sin vej fra Danmark til Sverige så at sige voksede sig større.

En del af olien fordamper typisk på sådan en tur, mens resten af olien bliver blandet op med vand. Mængden af vand og olie, som man skal bjærge, bliver derfor større end det oprindelige udslip.

DMI's model beregner med ret stor præcision - allerede inden for én time - hvor olien flyder hen efter et uheld til søs. Modellen kan også regne baglæns, når man opdager olie et sted, og den kan dermed spore tilbage til oliens oprindelse.

/ritzau/