Folkene bag ideen kalder den selv en revolution og den største ændring af folkeskolen, som vi har kendt den i 100 år.

Odenseanske folkeskoleelever fra 0. til 6. klasse skal have en længere og mere sammenhængende skoledag, foreslår embedsfolk i Børn- og Ungeforvaltningen i Odense Kommune, skriver Fyens Stiftstidende.

- Vi gør op med den skoledag, både vi, vores forældre og bedsteforældre har haft, fortæller Poul Anthoniussen, skolechef i Odense Kommune.

- Vores børn skal gå mere i skole og blive dygtigere. Skolefritidsordningen forsvinder og bliver en del af skoledagen, hvor både lærere og pædagoger skal være sammen om undervisningen, som også fritidsklubber og lokale foreninger skal tage del i. Lærerne skal efteruddannes og bruge mere arbejdstid på at undervise. Familiebehandlere trækkes ud på skolerne og skal sikre hurtigere hjælp til børn med problemer. Og tilsammen skal det give rum i folkeskolen til flere af de elever, der i dag går på specialskole. For den nye skoledag handler også om at spare millioner. Børn- og ungerådmand Stina Willumsen (SF) siger.

- Der kan ikke hives flere ressourcer ud, uden der åbnes nye huller. Så vi kan enten forringe kvaliteten eller omtænke den måde, vi gør det på. Vi vælger det sidste.

Benedikte Ask Skotte er formand for Skole og Forældre, landsorganisationen for forældre i folkeskolen og er umiddelbart begejstret for idéen, som hun roser for at være spændende og i tråd med, hvad forskning viser virker. Men:

- Vi bliver bekymrede, når det samtidig handler om at spare. Hvis politikerne i Odense siger ja til den nye skoledag, bliver den hverdag næste skoleår.

BNB